Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av NilsO
Hej,

jag råkade kika ner i motorrummet på en V60 D3 -17, motor D4204T9.

Från expansionskärlet löper en tunn slang, knappt en centimeter i diameter, längs med kylaren och bort mot motorrummets vänstra sida (alltså åt höger om man står framför bilen och tittar ner i motorrummet). Den slangen pulserar och rycker till kraftigt ungefär en gång i sekunden hela tiden när motorn är igång (mycket regelbundet, som en tickande klocka). Vad är det för nåt?
Jag har inte tillgång till bilen på några dagar, men jag har förstått att det är en avluftningsslang, för den går från expansionskärlets överkant där det inte är någon vätska. Jag tror den ansluter till toppen (motorns, alltså) någonstans. Men varför den pulserar så regelbundet undrar jag fortfarande. Vore intressant att veta om den gör likadant på andra bilar med samma motor.

(Det här är en ren intressefråga. Jag är inte bekymrad över att något skulle vara fel, men man vill ju veta hur saker och ting fungerar!)
Likadant på min D4. Jag undrade också varför slangen pulserande och vad det är för process bakom som gör det.
Vi får väl se om någon i tråden har ett bra svar, jag har det inte. :-)

Slangen vid blåa linjen.
slang.JPG
slang.JPG (128.81 KiB) Visad 804 gånger

Det enda relativt säkra motorvalet är 5-[…]

Visa din semesterbil(d)

Kul med Wien. Lagom varmt där nu? Blir det e[…]

Det är ecm och cem som tappat synkroniseringe[…]

Har du kollat felkoder? Min D4 VEA -15 har gjort s[…]