Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Både kilometerräknaren och trippmätaren har lagt av på min 740 och problemet är (som alltid) att en kugg har gått av på det lilla plastkugghjulet som sitter i mätaren. Inte svårt att laga men svårt att få tag i ett nytt. Ingen verkar ju sälja dessa små kugghjul separat. Vparts säljer däremot en reparationssats till 240 och jag funderar lite på om det lilla kugghjulet är samma på 240 och 740. Är det någon som vet om det kan vara så? 25 kuggar är det på båda i alla fall.

https://vparts.se/se/volvo-240-260/rese ... atare.html
Jag köpte ett på Amazon.com för några år sedan. Blev aldrig använt då frugan bytte mobiltelefon i den vevan. Använder (sedan c:a 8 år sedan) den som hastighets, tripp och mätare för bränsleförbrukning (tank mätaren funkar inte sedan länge) . Funkat fint i många är nu. Så om du vill ha ett sådant kugghjul (finns 2 olika) kan du få det om det passar. Annars, ta en avlagd mobiltelefon med GPS och en app med trippmätare (behöver inget SIM kort) så funkar det också
Ja, mobiltelefonen är ju ett enkelt sätt att lösa problemet. Ibland skall man inte krångla till det.

Men jag har nog som målsättning att få originalinstallationen att fungera på denna bilen så jag är mycket intresserad av ett kugghjul. Jag har skickat PM.

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]