Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej.
Jag har missljud från bakre delen av bilen, ett tag trodde jag det var något däck men ljudet kvarstår sedan jag bytt till sommardäck.

När jag svänger åt vänster så försvinner ljudet (och blir mer när jag svänger höger) så jag tänkte det var ett hjullager vänster bak men jag har haft uppe bilen och försökt känna efter glapp i hjulen och lyssnat efter något skorrande när jag snurrar på dom.
Vidare hörs det inte så mycket när jag kör långsamt men det låter liksom vrrrrrrr, ett malande ljud som hörs tydligt över 70 km/h. Jag har testat frikoppla men ljudet kvarstår.

Edit: Nu har jag märk att det låter mer efter att jag varit och tankat bilen full tank.

Några idéer?

Tack på förhand
Användarvisningsbild
av kallsund
Hej.
Tror ändå du skall ta en extra koll på hjullagren bak. Mina lät på det sätt du beskriver, men var inte direkt glappa. Ibland hörde jag inget och ibland ett svagt "hummande" när jag kom upp lite i hastighet. Höll på att få nippran innan en mekarkunnig kompis tog sig an och snabbt hittade problemet. Det blev två nya lager på Biltema så nu är det tyst (där i alla fall). :wink:

mvh
Kalle
av anelar
Om det låter mindre när du svänger vänster är det stor sannorlikhet att det är vänster hjullager bak som är problemet. Detta eftersom det hjulet "lättar" lite från marken när du svänger och belastar hjullagret lite mindre.

Stämde på min 460, men jag kunde iofs känna att det var glappt vid kontroll.
Användarvisningsbild
av vetten
Om du hissar upp bilen bak och snurrar på hjulen så brukar det gå att höra vilket lager det är som felar, du kan t.ex. ta en lång skruvmejsel och sätta spetsen mor hjulcentrumet och skaftdelen mot örat och på det viset få ett "stetoskop" vilket brukar underlätta, det brukar höras ganska tydligt var felet sitter

vetten
Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Fram: https://i.imgur.com/E6Iur5Q.jpeg Bak: ht[…]

Ja, jag ser nu att det ska finnas en skidlucka i m[…]

En av anledningarna till placeringen är att[…]

För det krävs någon form av mjukva[…]