Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Lite mer beskrivning av vad som hänt vore inte fel... Har själv köpt en annan bil vid 10000 mil där tidigare ägare kört på E85 och jag fortsatt med det när det varit ekonomiskt utan problem. Över 6 år sedan och passerat 18000 mil nu. Kör också en S40 på främst E85 sedan 4 år tillbaks.
En inloppsventil som sagt hejdå? Har inget med E85 att göra dok. Lägre förbrännningstemperatur och mer spikskydd dödar inte ventiler.
Frågan är om detta hade kunnat undvikas med ventiljustering som saknas i serviceschemat.
Eller har kamremmen kuggat?
Av vem har du fått svaret att det beror på etanol?
Det är faktiskt så som någon redan har påpekat här att etanol har en lägre förbränningstemperatur (ungefär bara 600 grader) och dessutom har E85 104 oktan, så några sådana tändrelaterade skador torde inte ha uppstått. Dessutom har etanol en bra lösande förmåga på bensinorsakad koksbildning och liknande. Det är därför man byter motorolja med tätare intervaller. För det har du väl gjort?
Rådlös skrev: tor 28 jul 2022, 21:56 .. För det har du väl gjort?
På vilket sätt skulle dålig olja kunna orsaka skador på ventilsätet? :-D
Ventilerna slits betydligt snabbare när man kör på etanol, det konstaterade SAAB. Men att bara en ventil skulle nötas ner när de andra ser okej ut skjuter sönder argumentationen att skadorna beror på etanol.. :-)
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
Tarkin skrev:En ventil har bränt och skadat sätet. Det är allt jag förstår. Har endast fått ”det är etanol” som svar.

Bilen har gått 26000 mil och är 2011 modell.
Det ser ut som en insugsventil. De "bränns" inte om de tätar ordentligt.
Så frågan är varför den inte tätade längre.
Polisbilarna har ventiljustering på service schemat. Var inte helt ovanligt att FD. taxi bilar hade utbytta toppar också.
Vid 26.000 borde ventiljustering egentligen ha utförts redan. Eller så hade du otur och hade dålig kvalitet på en ventil som ändå höll väldigt länge.
Avgasventiler som kan "brännas" annars.
Sedan ser det ju ut som den mest gått på bensin eftersom det är ganska sotigt, E85 brinner ju nästan sotfritt. Oavsett så är det ju som sagt troligen inte bränslerelaterat. Ungefär som att jag skulle skylla bytet av generator på att det är etanol.
Kan man vara uppmärksam på om något sånt här är på G och undvika att det händer, hör man tydligt om ventiler behöver justeras?
Urkopplad kabel/rör?

Diesel? Är slangen är hård plast[…]

Haha, ja uppenbarligen men frågan är […]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Hej allihopa! Jag önskar lite inputs. Jag […]

Finns inget sådant i manualen. Det stå[…]