Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gustafsson26
Tjena tjena, har problem me mig v70 2.0f 2007/2008
Får upp felkod p0420 som handlar om typ främre lambdasonen har jag fått förklarat.
Har bytt främre utan resultat.
Pratade med en arbetskamrat som hade haft samma fel och bytte den bakre så löste det problemet.
Jag testade men de löste inte problemet.
Vad tror ni det kan vara? Har haft den inne på besiktning utan anmärkning.
Var lite orolig att avgasvärdena skulle vara katastrof men det var lungt, så tackar o tar emot tips va de kan vara.
Kan det vara avgas lekage?
av m2c
Jag är ingen expert, men eftersom ingen annan har svarat ska du få höra mina teorier.
Felkod P0420 betyder "Catalyst System Efficiency Below Threshold (Bank 1)."

Med andra ord så uppfattar bilen det som att katalysatorn inte fungerar optimalt. Det räcker oftast att byta en eller bägge lambdasonderna för att få bort detta meddelande.

Som jag uppfattat det som så testar bilen effektiviteten sporadiskt när du kör i jämn fart över en viss hastighet under en viss tidsperiod. Då lägger den medvetet bränsleblandningen lite fel och mäter tiden det tar för skillnaden att upptäckas av sonden före och efter katalysatorn.

Det första jag skulle testa är som du sa om det finns någon läcka. Be en kompis hålla för avgasröret och kryp under bilen och lyssna om det pyser någonstans. Om besiktningen inte säger något om det så får du väl fundera på om det är värt att ev byta katalysator eller inte.
Användarvisningsbild
av Fredde90
Jag vet inte hur mycket information du fått när du googlat, men här kommer en hel del information.
Kod: Markera allt
P0420 Volvo Catalyst System Efficiency Below Threshold Bank 1
P0420 Volvo Catalyst System Efficiency Below Threshold Bank 1

Possible causes
– Three way catalyst converter Bank 1
– Exhaust tube
– Intake air leaks
– Fuel injectors may be faulty
– Fuel injector leaks
– Spark plugs may be faulty
– Improper ignition timing
– Engine Control Module (ECM)
Tech description
As the code description implies the P0421 Volvo code means that the vehicle’s control module has detected that the three-way catalytic converter is not working properly (is not as efficient as the factory is expecting). Replacing the oxygen (O2) sensors may sometimes fix the code, but in most cases the catalytic convert needs to be replaced to fix the problem. If the P0421 Volvo code is combined with other codes, try fixing the other codes first.
What about the obd code?
– Three way catalytic converter Bank 1 does not operate properly.
– Three way catalyst converter Bank 1 does not have enough oxygen storage capacity.
Symptoms
– Engine Light ON (or Service Engine Soon Warning Light)
P0420 Volvo Description
The Engine Control Module (ECM) monitors the switching frequency ratio of heated oxygen sensors 1 (front O2 sensor) and heated oxygen sensors 2 (rear O2 sensor).

A three way catalyst converter (Manifold) with high oxygen storage capacity will indicate a low switching frequency of heated oxygen sensor 2. As oxygen storage capacity decreases, the heated oxygen sensor 2 switching frequency will increase.

When the frequency ratio of heated oxygen sensors 1 and 2 approaches a specified limit value, the three way catalyst malfunction is diagnosed.

Volvo Vehicle:Volvo C70,Volvo S40,Volvo XC90,Volvo XC70,Volvo XC60,Volvo V70,Volvo V50,Volvo V40,Volvo S90,Volvo S80,Volvo S60
Jag tror inte att ett litet avgasläckage kan ge denna felkoden, det skulle nog så vara om du tappar katalysatorn typ.
En snabb googling såg jag att många hällde ner katalysator rengöring i bensinen.. men det är väl lite hux flux.

Nedan är en länk till ett youtube klipp du kanske ska kolla över, finns 9 olika tips på vad felen brukar vara.
https://www.youtube.com/watch?v=XxOF2x_v8IA

The Final Frame: Your $500,500.99 Gift https://tel[…]

Haha, ja uppenbarligen men frågan är ju[…]

Kör bara blockvärmare istället och […]

Doktorns 945 ltt -97

Då var det dags för en service igen. Mo[…]