NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag vill kontrollera eventuellt glapp i turbon för att utesluta att den är anledningen till att bilen ryker för mycket.

Försöker montera av insugsröret och känna på den axeln, men hur bövelen är det meningen att man ska komma åt att skruva loss den från turbon? Den övre bulten verkar omöjlig att komma åt från något håll. Varken internetsökningar, Haynes eller VIDA har något bättre att komma med än "lossa slangen" så det måste ju vara jag som är dum i huvudet! :-D :party:

Vad missar jag? Hur har ni andra gjort?
i den här tråden finns några av de bästa bilderna jag sett i ämnet.
viewtopic.php?f=31&t=169620
Radiellt spel stabiliserar sig när motorn är igång.
axiellt spel 0.02 - 0.08 mm

Ryker turbon vid fullt laddtryck är det troligt att den är slut. Bry dig inte om insugningsröret. Tag ner slangen från luftfiltret. Kolla noga efter skador. Detta är den kontroll jag rekommenderar dig att göra.

När ryker den? Drar den olja?
Röret som går från luftfiltret till turbon är den jag kallar "insugningsrör", det kanske är fel namn :-)

För att inspektera spelet den vägen måste jag få bort skruv 20 i bilden nedan, och det är det jag har gått bet på. Är det samma slang som du pratar om? Jag har ännu inte testat att lossa EGR-kylaren, kanske det ger några centimeter till för att få ner en hand uppifrån, men det vore bra att veta att jag är på rätt väg.

Det här är en projektbil som jag försöker få ordning på, jag har själv inte kört den många meter och vet inte om den drar olja men nivån var rätt när jag tog över den från förra ägaren.

Symptomen nu är stora rökmoln när man varvar upp och motorn har blivit varm. När den är kall syns inget. Röken är varken tydligt vit eller svart, utan snarare mer grå. Jag ser ingen kylvätska i oljan och det bubblar inte i kylvätskebehållaren, men det är ett tydligt övertryck i oljepåfyllningsröret.

Teorierna jag vill testa är trasig turbo, läckage av kylvätska och täppt vevhusventilation.

Jag skulle egentligen vilja provköra en längre bit och se om det håller i sig, men vill inte riskera totalt ras, plus att den är både obesiktad och avställd. Just nu även ganska isärplockad för byte av urtrampningslager och lite annat.
Skärmbild 2022-07-19 185700.png
Skärmbild 2022-07-19 185700.png (175.2 KiB) Visad 1116 gånger
Problemet är att den inte sitter med en slangklämma utan med två bultar och den övre är knepig att komma åt. Men, jag lyckades faktiskt nu genom att lossa höger motorfäste och sänka ner motorn såpass att bulten gick att nå via hjulhuset med ett långt verktyg (drivaxeln var borta sedan tidigare).

Jag kunde bara känna ett minimalt glapp, så jag lutar åt att friskförklara den tills vidare. Jag får nog vänta med att felsöka rykandet tills motorn går att starta igen.
Om du kan känna skillnaden på o.o8 och exempelvis 0.1 mm med fingertopparna är det bara att gratulera. Radiellt är glappet mycket större och lätt att känna. Jag skulle inte heller börjat med turbon utan något mer som tyder på att den är problemet.

Steg ett måste vara att få motorn att starta.
steg två nolla felkoderna och gör en ny utläsning.

Nu bör du ha något att gå på.

Hur blir det om man betalar 1000kr+2000kr och &aum[…]

Kupevärme

Är det "vanlig" AC eller ECC p&ar[…]

Dålig räckvidd XC60 -2026

Min XC60-25 kommer jag som bäst nästan 8[…]

Det sitter gumminstopp som ska ta emot/justera bak[…]