NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

På min V50 2005 bensindriven så låter ett missljud, brummande som ökar med hastigheten.

Om man under körning frikopplar, lägger ur växeln och släpper på gasen så låter det lika som med gas.

Hissar man upp hjulen och försöker vicka på dom med händerna klockan 12 och 6 eller 3 och 9 så kan jag inte känna något glapp alls men om jag snurrar på höger framhjul så hörs ett lite mekaniskt malande och känner jag på fjädern samtidigt som jag snurrar på hjulet så känner jag vibrationer i fjädern.

Så frågan är om någon har tips på hur jag ska gå vidare för att förstå om det är lagret som håller på att gå sönder eller om det är drivknutar eller något annat?
Och hur mycket vågar jag köra vidare med detta .. eftersom det är semestertider och behöver bilen och verkstäder har inte tider för än om flera veckor?

Jag har kört 40 mil sedan ljudet börja.
Kör i typ 50 och sväng höger-vänster, så ska du höra att de låter mer åt ena hållet än andra, då är de lagret.
Knutar brummar sällan vid raktframåkning, mer knack vid fullt rattutslag.
Tycker av det du beskriver att det låter som ett lager.

Orkar du kan du byta lagret på en timme själv, finns verktyg för en tusing-ish + kostnaden för lagret.
Se till att skaffa ny centerbult till drivaxeln bara, vill minnas de är sträckbult.

Hur länge du vågar köra finns inget svar på, till slut kommer lagret släppa när det slitits ner tillräckligt o då åker hjulet iväg med bromsskiva och ok för sig självt.
Om det händer efter 9 mil, 92 mil eller aldrig händer vet man inte, så många faktorer som spelar in.
Att det inte glappar säger åtminstone i min värld att det bara börjat slitas och inte är på väg riktigt än, men jag kanske inte skulle göra några längre resor i 110km/h kanske.
Skall du ha kvar bilen länge så köp dyrare lager typ SKF. Sälja bilen närmaste tiden köp billigaste skiten.

Köpte Mapco , både höger/vänster fram. Höll inte länge innan de också började morra. Slutade med nya SKF lager, inte ett knyst innan jag sålde bilen.

Kan tillägga att oftast låter dåliga lager mycket innan man kan känna nåt glapp i upphissat hjul.

Hur blir det om man betalar 1000kr+2000kr och &aum[…]

Kupevärme

Är det "vanlig" AC eller ECC p&ar[…]

Dålig räckvidd XC60 -2026

Min XC60-25 kommer jag som bäst nästan 8[…]

Det sitter gumminstopp som ska ta emot/justera bak[…]