Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nojden
Igår lät plötsligt vår v70 drive 1,6 som en gammal tändkulemotor när frun kom hem. Ett tuffande ljud ovanpå det vanliga dieselknacket. Jag öppnade huven, lossade plastkåpan och fick en liten chock - det var oljigt o koksigt kring ffa en spridare. Jag kände på samtliga och den som såg värst ut gick att vicka på lite lite grann. Jag är i princip okunnig på detta, men nog fasen måste det vara här felet sitter??

Frågan är om jag öht kan köra bilen till verkstad? Är det en fördel att lossa elkabeln till spridaren ifall jag ska köra?

Nåt annat att tänka på? Ser en dyr reparation framför mig, men håller hoppet uppe än så länge. Det konstiga är att inga lampor eller felmeddelanden dykt upp på instrumentpanelen. Det borde väl bli ett duktigt kompressionsbortfall med en otät spridare??
av Nojden
Uppdaterar inlägget - körde en kort bit till en lokal liten verkstad......de rengjorde kring spridarna, drog åt allt och nu funkar bilen fint igen:)

Sonens bil har blivit extremt svårstartad oc[…]

EX60

Ett tips för den som vill kika irl och har v&[…]

ja, alla nät stängs inte över en na[…]

Haha, ja uppenbarligen men frågan är ju[…]