- fre 03 jun 2022, 13:46
#1501141
Det började med att "Motor service erfordras" dök upp i displayen, men försvann, kom och gick. En kollega läste ut felkoderna och domen var dålig kopplingslägesgivare. Beställde en ny från V-parts, monterade och åkte iväg.
Men felkoden återkom! Kollegan anslöt laptopen igen och jag satte mig och trampade på kopplingen. Det visar sig att procentuellt går den inte i topp helt och den trampas inte ner helt, inte enligt nya givaren. Dessutom gick värdena upp och ner en del. Vi bytte tillbaka till den gamla och den visade samma sak, fast sämre värden.
Nu har jag kört ett tag och nu kommer felkoden direkt när jag kör iväg efter motorstart, förut kom den bara ibland och farthållaren fungerar givetvis inte alls.
Behöver någon box liksom återställas för att pedalens ändlägen också ska bli givarens ändlägen?
Men det finns en detalj till som jag inte begriper. Sedan en tid, ungefär samtidigt som första felkoden kom, beter sig bilen märkligt vid start från stillastående. Ner med koppling, i med ettan, upp med koppling och möt med gas så man kommer på rull. Inga konstigheter.
På sistone har den, precis när man kommit på rull, dragit på som fan, ungefär som att jag i princip trampat gasen i botten. Instinktivt släpper man upp gaspedalen en aning och då "släpper" det där extra gaspådraget och istället får jag nästan motorstopp pga dålig gas, får stampa ner kopplingen och börja om... Den rycker alltså INTE under gång så att den tappar fart, det är precis tvärtom men bara vid start.
Kan det på något sätt hänga ihop med kopplingslägesgivaren? Eller har den någon annan uppgift ALLS än att bryta farthållaren när kopplingen trampas ner?
Det är långresa på gång och jag kommer fan sakna farthållaren...
Men felkoden återkom! Kollegan anslöt laptopen igen och jag satte mig och trampade på kopplingen. Det visar sig att procentuellt går den inte i topp helt och den trampas inte ner helt, inte enligt nya givaren. Dessutom gick värdena upp och ner en del. Vi bytte tillbaka till den gamla och den visade samma sak, fast sämre värden.
Nu har jag kört ett tag och nu kommer felkoden direkt när jag kör iväg efter motorstart, förut kom den bara ibland och farthållaren fungerar givetvis inte alls.
Behöver någon box liksom återställas för att pedalens ändlägen också ska bli givarens ändlägen?
Men det finns en detalj till som jag inte begriper. Sedan en tid, ungefär samtidigt som första felkoden kom, beter sig bilen märkligt vid start från stillastående. Ner med koppling, i med ettan, upp med koppling och möt med gas så man kommer på rull. Inga konstigheter.
På sistone har den, precis när man kommit på rull, dragit på som fan, ungefär som att jag i princip trampat gasen i botten. Instinktivt släpper man upp gaspedalen en aning och då "släpper" det där extra gaspådraget och istället får jag nästan motorstopp pga dålig gas, får stampa ner kopplingen och börja om... Den rycker alltså INTE under gång så att den tappar fart, det är precis tvärtom men bara vid start.
Kan det på något sätt hänga ihop med kopplingslägesgivaren? Eller har den någon annan uppgift ALLS än att bryta farthållaren när kopplingen trampas ner?
Det är långresa på gång och jag kommer fan sakna farthållaren...

Senast redigerad av 1 :stefan:, redigerad totalt 0 gånger.