Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Bil: Volvo S70 99' 2.5 GLT

Kort beskrivning: Motorlampan har lyst sen jag köpte bilen.
Men BÖR ju inte vara något allvarligt fel då den gått igenom (minst) 2 besiktningar.
Bytt ut tändstift då det är en billig "test fix" och dom behövde ändå bytas. Bilen var mer "ryckig"
vid gaspådrag tidigare men detta verkar ha blivit mycket bättre/försvunnit helt efter att bytt tändstiften.

Fick tips och hjälp av bekant hur man testar så att tändspolarna fungerar (tomgång och dra ur kabeln en för en osv.).
Och alla tändspolarna verkar fungera bra. Var liiite olja på sidan av ett "hål" men tog bort det med papper och satt tillbaka
tändspolen sen.

Så om felet inte är tändstift och inte tändspolar och inte olja som läkt ner vars tändspolarna sitter. Vad kan felet då vara?
Har tänkt sälja bilen snart (Då jag köpt en ny) och vore kul att sälja den utan motorlampa som lyser.

Vad är de vanligaste felen förutom det som är testat ovan? Dyrt eller billigt att fixa?
Tacksam för hjälp!

Felkorder:

Car Scanner ELM OBD2
DTC report
Selected brand: Volvo

============1==============
P0304
Raw code: 0304
ECU: 7A
Status: Pending
OBDII: Cylinder 4 - misfire detected

============2==============
P0355
Raw code: 0355
OBDII: Ignition coil E, primary/secondary - circuit malfunction

============3==============
P0354
Raw code: 0354
OBDII: Ignition coil D, primary/secondary - circuit malfunction

============4==============
P0353
Raw code: 0353
OBDII: Ignition coil C, primary/secondary - circuit malfunction

============5==============
P0352
Raw code: 0352
OBDII: Ignition coil B, primary/secondary - circuit malfunction

============6==============
P0351
Raw code: 0351
OBDII: Ignition coil A, primary/secondary - circuit malfunction

============7==============
P0350
Raw code: 0350
OBDII: Ignition coil, primary/secondary - circuit malfunction

============8==============
P1081
Raw code: 1081
Status: Confirmed

============9==============
P0350
Raw code: 0350
OBDII: Ignition coil, primary/secondary - circuit malfunction

============10==============
P0353
Raw code: 0353
OBDII: Ignition coil C, primary/secondary - circuit malfunction

============11==============
P0354
Raw code: 0354
OBDII: Ignition coil D, primary/secondary - circuit malfunction

============12==============
P0355
Raw code: 0355
OBDII: Ignition coil E, primary/secondary - circuit malfunction

============13==============
P0351
Raw code: 0351
OBDII: Ignition coil A, primary/secondary - circuit malfunction

============14==============
P0352
Raw code: 0352
OBDII: Ignition coil B, primary/secondary - circuit malfunction
Det sägs att kabelstammen som går till tändspolarna kan nötas sönder någonstans där den går upp över motorn..
Om du får felkoder på alla spolarna skulle jag kolla kablaget i första hand och sen misstänka att något är galet med styrenheten.
Att det läcker lite olja ner i tändstiftsbrunnarna ska inte vara något problem, högspänningstransformatorer brukar faktiskt vara oljefyllda!
Förresten, kolla att gummislangen från insuget till till map-givaren bakom kylaren inte har spruckit, de gör så med tiden :-) Kan ge tveksam gång men förstås inte felkoder på tändspolarna.
Erik Å skrev:Det sägs att kabelstammen som går till tändspolarna kan nötas sönder någonstans där den går upp över motorn..
Om du får felkoder på alla spolarna skulle jag kolla kablaget i första hand och sen misstänka att något är galet med styrenheten.
Att det läcker lite olja ner i tändstiftsbrunnarna ska inte vara något problem, högspänningstransformatorer brukar faktiskt vara oljefyllda!
Förresten, kolla att gummislangen från insuget till till map-givaren bakom kylaren inte har spruckit, de gör så med tiden :-) Kan ge tveksam gång men förstås inte felkoder på tändspolarna.
Kablarna har tappat en del av sin "plastlindning" (tror de brukar kallas kabelsocka?) runt om, kan det vara det?
Är det samma som kabelstammen eller ej? Inga direkta kablar såg dock trasiga ut.

Vad är styrenheten? :)

Är det nedanstående du syftar på eller något annat?
https://www.bildelsbasen.se/sv-se/pb/S% ... enhet/Alla

SubMarine skrev:Felkoderna på spolarna antar jag är på grund av testet som TS gjorde.
Nej de ska de inte vara, dessa felkoder fanns när jag köpte bilen.
Samt även när jag sökte koder för några månader sen och la upp en tråd här.
Så de kan jag säga med säkerhet trots min okunnighet, däremot verkar första felkoden ha ändrats från detta:

P0300
Raw code: 0300
OBDII: Random/multiple cylinder(s) - misfire detected

Till senaste avläsning som sa:

P0304
Raw code: 0304
OBDII: Cylinder 4 - misfire detected
Har du prövat att byta plats på tändspolen, så du ser om problemet flyttar på sig?
Annars gör det och se om "misfire detected" följer med till den cylinder du flyttar den till.

Värt att beakta är att på volvo-5:an så räknas cylindrarna sett framifrån, ej i färdriktningen.
Alltså är 4:ans cylinder näst längst till höger, framifrån sett.
Svanis skrev:Har du prövat att byta plats på tändspolen, så du ser om problemet flyttar på sig?
Annars gör det och se om "misfire detected" följer med till den cylinder du flyttar den till.

Värt att beakta är att på volvo-5:an så räknas cylindrarna sett framifrån, ej i färdriktningen.
Alltså är 4:ans cylinder näst längst till höger, framifrån sett.
Ah smart, tack! Det ska jag testa. Om jag byter "tändspole 4" (näst längst till höger)
Och sätter den på ettans plats, och får sen felkod på ettans cylinder, betyder det då att tändspolen är trasig? Har nämligen en extra faktiskt, ny oanvänd.

Lucif3r skrev:I 99.9% av fallen så ja.

Okej, ska testa detta nu ikväll, så ser vi!
Senast redigerad av 2 JesperSurströmming, redigerad totalt 0 gång.
ThomasVolvo70 skrev: sön 05 jun 2022, 10:34 Hej. Är det en vanlig ELM du har kopplat till. Jag har provat på min bil med ELM och app på iPhone men inte lyckats
Jag vill minnas att ELM327 inte funkar med IPhone samt att Kjell & Co säljer en motsvarighet som funkar enbart till IPhone.

Extremt varma dagar skulle det kunna bli skillna[…]

Visa din semesterbil(d)

Får det vara 95, 96, 98 eller diesel helt ut[…]

Vad skönt, jag ska ut i justera kopplingsvsje[…]

Intressant detta med att man som privatperson tyck[…]