Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag har en v60 från -12, den har gått drygt 30k mil och börjar få lite problem här och var. Nu strular vänster framhjul. Jag behöver lite hjälp att identifiera var någonstans felet sitter, som jag ser det är det antingen bromsarna eller hjullagret. Anledningen till att jag behöver hjälp är att jag nyligen utfört två olika jobb på olika verkstäder, så jag undrar om jag bör ta bilen till någon specifik av dessa två.

Lite bakgrund i "Spoiler":
Spoiler »

Förutom själva felsökningen undrar jag även om det borde vara säkert att köra "hem" bilen till hemmaverkstaden (ca 10 mil på E6:an) eller om man borde hitta någon verkstad i krokarna.

Video:

Väldigt tacksam för hjälp!
Hej!

Det stämmer ju att det fattas en fixeringsskruv. Om man kollar runt på andra forumtrådar verkar det som denna skruv mest hjälper till att centrera bromsskivan när man tar av hjulen (och inte tjänar till så mycket annat), men den kanske har andra viktiga funktioner?
På min bil är en skruv fram förolyckad.
Det har dock inte vållat några problem, varken vid körning eller däckskifte.
Bromsskölden som skaver mot skivan? Sten som ligger mellan bromssköld och skiva? Du borde kunna se om inre belägget är så slitet att det är metall mot skivan?

Helt riktigt att den skruven inte är livsviktig. Du pressar ju skivan mellan hjulet och navet.

Oklart om du kan köra hem bilen då orsaken till missljudet inte är fastställd.

// Jonas
Jag förstår inte vad problemet är...
Att det uppstår ljud när bara skivan, som inte sitter fast i navet, roteras ser jag inte som något konstigt.
Alltså, två plåtbitar som gnids mot varandra, varför skulle det inte låta?
Det är till 99% bromsskölden som låter, antingen är den veckad så den ligger mot skivan eller så ligger det ett gruskorn i mellan.
Hej och tack för alla svar!

Det var bromsskölden som på något sätt blivit böjd och kommit mot skivan, det var på ett lite "konstigt" ställe undertill så jag hade helt missat det. Jag vet inte varför jag trodde det kunde vara hjullagret, men det var ju helt fel i alla fall.

Tack åter igen för all hjälp! :-)

Nu har jag lyckats hålla igång bilen i[…]

"Limp home mode" ?

Du skriver det en D3 men finns inte ADM på […]

VOLVO 945 B230FD STARTAR EJ

Pekar den mot 4-ans tändkabel var annan g&ar[…]

Det här är vad du behöver https://v[…]