Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av nebo_74
Märkte det i förra veckan redan. Vid gaspådrag och även när man motorbromsar så finns tendenser till lite hackningar..inte mycket med dock irriterande.
Så i dag när jag åkte hem ifrån jobbet så testade jag att köra utan AC och hackningarna försvann.

Vad kan det vara ????
av Marbas
Det är inte gratis att kyla ner luft... Kompressorn för ACn drivs ju av motorn, och när den slår på så blir det ju mindre effekt ut till hjulen. Helt naturligt.

Sen kan elektroniken slå på kompressorn mer eller mindre smidigt, samt kompensera ett påslag med mer gas, för att föraren inte ska märka det.

Om du tycker det är ryckigt i en Volvo när ACn slår på, så skulle du åkt i min gamla merca från '96, fick växla ner för att klara av att hålla hastigheten....
Användarvisningsbild
av greeeken
Mjukvaro uppdatering brukar lösa sånt
Användarvisningsbild
av Brainy
Men i Volvos fall (i alla fall på 04or) så slår den ju av ac'n vid fullt gaspådrag för att ge all effekt till hjulen och här känner man ett ryck.

mvh
Anders
av NCR
Brainded skrev:Men i Volvos fall (i alla fall på 04or) så slår den ju av ac'n vid fullt gaspådrag för att ge all effekt till hjulen och här känner man ett ryck.

mvh
Anders
Ja, hade det så på min 04:a. Ett klart ryck när kompressorn startade som verkligen kändes i hela bilen så då uppdaterade jag programvaran (hos åf) och vips, så var det borta.
Användarvisningsbild
av Brainy
NCR skrev:
Brainded skrev:Men i Volvos fall (i alla fall på 04or) så slår den ju av ac'n vid fullt gaspådrag för att ge all effekt till hjulen och här känner man ett ryck.

mvh
Anders
Ja, hade det så på min 04:a. Ett klart ryck när kompressorn startade som verkligen kändes i hela bilen så då uppdaterade jag programvaran (hos åf) och vips, så var det borta.
'

Fy satan, jag har bara fått höra att det är så bilen beter sig och inget att göra åt.

mvh
Anders
Användarvisningsbild
av nebo_74
Men mitt problem började bara för några dagar sen.
har haft bilen sen augusti -06

Ni gör verkligen en höna av en fjäd[…]

Jag förstår din känsla, jag kä[…]

Generator laddar ej batteriet

Gött, började hastighetsmätaren fun[…]

Hej! Tänkte ge mig på att byta kamrem o[…]