Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Alfp
Har frågor till er på detta Volvo forum.
har för avsikt att byta kamrem V pump mm. Detta är utfört en gång tidigare, då på en verkstad i Solna.
Har märkningen på kamdrev synkade tycker jag, men vevaxeln ligger några grader efter? Har kört så i 12 000 mil och 12 år Bilen går bra men har lite sotiga stift (men det kan ju bero på att annat)
Visar bilder på Nollningen.
Bild 3 är ju kamdreven (jag har målat på vit Tipex för att det skall synas bättre)Bild
Bild 2 är vevakel med remskiva Bild
Bild 1 är markering på motorblock Bild
Hur gör jag skall jag vrida vevaxeln "rätt"? Eller skall jag fortsätta med det som var?
Bilagor
Markering vevaxel 2 på motor.jpg
Markering vevaxel 2 på motor.jpg (2.82 MiB) Visad 720 gånger
Markering vevaxel 1.jpg
Markering vevaxel 1.jpg (2.31 MiB) Visad 720 gånger
Markering kamdrev.jpg
Markering kamdrev.jpg (3.14 MiB) Visad 720 gånger
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Volvo har blandat lite mellan åren exakt vad som är 0 om man går efter kuggarna på drevet till kamremmen. Så det är inte säkert att den står fel. Men det kan vara svårt att se ovanifrån. Bäst ser man ju om man plockar bort remskivan till aggregatremmen.

Står märket på oljepumpen mot en kuggtopp eller dal?
av Storfot
Du kan inte dra några slutsatser utifrån märkningen, det beror helt på den som gjort förra bytet. Ska du vara säker på att få det rätt så är det kamlåsningsverktyg som gäller. Om bilen går bra och du tänker "fuska" så sätt den nya remmen likadant som den gamla.
244 - Bälte bak

När min äldre dotter fick sitt körk[…]

hejsan jag funderar på att skaffa en ny xc60[…]

Du säger att du kör Tesla men samtidig[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack för hjälpen så här l&[…]