Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av peterbrunell61
Hej.
Jag har en V70 T4-11,som rycker o går ojämnt när den är kall. När motorn blivit varm, så börjar den spika i motorn, vid gaspådrag. Tex från 90 km/h, på 5 eller 6:ans växel.
Var inne på verkstad, men visar inga felkoder.
Har bytt tändstift och alla insprutningsventilerna.
Men det fortsätter likadant.
Någon som råkat ut för samma problem, och löst det?
Eller någon som har ideer, vad felet kan vara.
Tacksam för svar
Mvh
Peter

Skickat från min SM-G780F via Tapatalk

av peckapecan
Kollat upp tändspolarna och vevaxellägesgivare?
Tycker iof att det borde bli någon typ av felkod.
Senast redigerad av 1 peckapecan, redigerad totalt 0 gånger.
av frippe64
En modern motor spikar inte då det finns system som motverkar detta, och spikningar brukar inte resultera i ryckningar.
Det låter ju snarare som att den misständer, och det borde gå att läsa ut misständningar per cylinder.

Om den spikar kan man misstänka att den inte får bränsle som den ska (tryck), och även det ska väl gå att läsa ut.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Kolla upp så bränsletrycksgivarna är utbytta till nya varianten! Svärfars var likadan och den fick nya givare och ny bränslepump för att få bort det. Gissningsvis hade spikandet skadat nån kolv, för typ 1000 mil senare smälte ett ringland med tillhörande motorbyte.
Få det fixat omgående.
Användarvisningsbild
av peterbrunell61

TommyP86 skrev:Kolla upp så bränsletrycksgivarna är utbytta till nya varianten! Svärfars var likadan och den fick nya givare och ny bränslepump för att få bort det. Gissningsvis hade spikandet skadat nån kolv, för typ 1000 mil senare smälte ett ringland med tillhörande motorbyte.
Få det fixat omgående.
Om du menar insprutningsventilerna,=(bränsletrycksgivare?) så är dom bytta, alla fyra.

Skickat från min SM-G780F via Tapatalk

Hög tomgång

Fortsatt problem. Men nu går bilen riktigt b[…]

Läs ut felkoderna så har man någo[…]

slungdiff på 945

1 - kolla om lappen sitter kvar på bakaxeln.[…]

Det visade sig iallafall att skruvarna fanns som r[…]