Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1497738
Eftersom gamla 945 GL -93 gick igenom besiktningen nyss så kommer jag nog att ta itu med ECC:n. Systemet är tömt på kylfirma. och har inte varit i i drift på ett par år. Hade tänkt ta itu med det för flera år sedan men annat kom emellan. Ursprungliga felet var att ECC:n inte kylde, vilket säkert berodde på magnetkopplingen, men lat som jag var den dagen så åkte jag till kylfirman och de tömde systemet... Dumt både av mig och dem. Jag borde ha kikat på det innan jag åkte dit.

Jag har följande begagnade delar liggande:
kondensor
kompressor
torkfilter
slangar

Dessutom har jag köpt en komplett o-ringssats.

Har mätt och shimsat om magnetkopplingen. Dock ej testat.

Tänker köpa nytt torkfilter, montera det samt byta i princip alla o-ringarna, kanske byta kompressor om den nya visat sig ha rätt mått vid magnetkopplingen. Systemet är konverterat till någon nyare sorts kylmedium runt -96 eller så. Tror egentligen att befintlig kondensor och kompressor är OK men jag köpte "nya" för säkerhets skull.

Några råd på hur/vad jag bör göra? Tänkte lite naivt byta/fixa det som behövs, sen åka till en (annan denna gång) kylfirma och be dem täthetsprova och sedan fylla på med olja och kylmedium. Vad bör/kan jag testa innan besöket hos kylfirman?
Användarvisningsbild
av frasse4
#1497763
Jag skulle göra som du skrev, byta oringar och torkfilter. De kommer ju vacuumsuga systemet först och då märker de direkt om det är något stort läckage.
V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju v[…]

Visa din semesterbil(d)

Då har ekipaget kommit till västkusten […]

S40 1.8f ac problem

Fick hem en kondensor av märket nrf, när[…]

Den har jag aldrig sett förut. Kikade lite p&[…]