Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har funderat lite på Bromsläget B (som går välja på växelföraren) på Volvo laddhybrider. Har det på min V90 T6 Recharge MY22 early.
Har testat Bromsläge B lite med Pure körläge och jag märker ju att det motorbromsar en del när man släpper på gaspedalen och batteriet laddas då också (kan man se i förardisplayens höger instrument).
Men vid vilka körförhållanden ger det fördel att välja Bromsläge B, tänker mest när man kör på körläge Pure men även i körläge Hybrid.
Kommer man kanske lite längre när man kör på Pure (bara el) körläge och väljer Bromsläge?
Mycket nedförsbackar kan jag tänka mig man kan få batteriet laddat en hel del i Bromsläget.
Men annars, när kan Bromsläge vara fördelaktigt?

Handboken till min V90 T6 Recharge MY22 early ger inte mycket vägledning:

Med läge B är det möjligt att växla manuellt [i Hybrid och andra än Pure körläge].
Bilen elmotorbromsar när gaspedalen släpps samtidigt som hybridbatteriet laddas.

Vid val av manuellt växelläge B ökar regenereringen vid motorbromsning.
Har Google-bil och för den kan man inte i Volvo Cars appen inte se hur mycket som regenereras.
Men jag har en teststräcka jag testat tidigare hur långt jag kommit i Pure med D växelläge, så jag kan nog jämföra lite med det med Pure och växelläge B.
sewen skrev: lör 30 apr 2022, 08:52 Nedförsbacke är kanske bra men borde inte B ha stor effekt när man måste sänka farten ofta som i stadstrafik vid rödljus och kanske köbildning?
Jo det tycker jag nog. Och så sliter man ju inte så på bromsarna heller eftersom elmotorn "bromsar" när man släpper på gaspedalen (samtidigt som hybridbatteriet laddas) med Bromsläge B.
Vid varje energiomvandling till och från batteriet uppstår förluster, så kan du anpassa körningen så du aldrig behöver bromsa är det förstås bäst.
Men jag saknar B-läget i min nya XC40 Recharge single motor, det verkar bara finnas D-läge med frirull som är som D-läget för hybriderna i pure över 70 km/h. Samt läget för enpedalkörning med extremt kraftig motorbroms som jag inte alls gillar.
Då får jag istället för B använda fotbromsen och bromsa lätt för att regenerera energi tillbaka till batteriet precis som det funkar i hybriderna.
Bromsläget på Volvos laddhybrider fram till och med MY22 early kanske inte är så dumt ändå. Fått för mig att MY22 late (och kommande MY23) laddhybrider med enpedalskörning (med kraftigare bromsverkan) är effektivare. Det kanske de är men kanske Bromsläget på laddhybriderna innan dess var rätt effektivt också. När det blir lite varmare skall jag prova min teststräcka som jag testat i Pure i Drive läge i höstas, men nu i Pure och Bromsläge. Jag kom 49 km i förra fallet med min V90 T6 Recharge Plug-in hybrid MY22 early. Skall bli spännande se om jag kommer längre i Bromsläge på samma väg.

Hej! Vart kan jag få tag i en ny antenn till[…]

Nya knuten Snapchat-321211097.jpg Snapchat-5676[…]

Körde i limpmode till Luleå.. nåt[…]

Svårlösta vibrationer

Man önskar ju att det fanns företag som […]