av bem - fre 29 apr 2022, 16:22
- fre 29 apr 2022, 16:22
#1497587
Har funderat lite på Bromsläget B (som går välja på växelföraren) på Volvo laddhybrider. Har det på min V90 T6 Recharge MY22 early.
Har testat Bromsläge B lite med Pure körläge och jag märker ju att det motorbromsar en del när man släpper på gaspedalen och batteriet laddas då också (kan man se i förardisplayens höger instrument).
Men vid vilka körförhållanden ger det fördel att välja Bromsläge B, tänker mest när man kör på körläge Pure men även i körläge Hybrid.
Kommer man kanske lite längre när man kör på Pure (bara el) körläge och väljer Bromsläge?
Mycket nedförsbackar kan jag tänka mig man kan få batteriet laddat en hel del i Bromsläget.
Men annars, när kan Bromsläge vara fördelaktigt?
Handboken till min V90 T6 Recharge MY22 early ger inte mycket vägledning:
Med läge B är det möjligt att växla manuellt [i Hybrid och andra än Pure körläge].
Bilen elmotorbromsar när gaspedalen släpps samtidigt som hybridbatteriet laddas.
Vid val av manuellt växelläge B ökar regenereringen vid motorbromsning.
Har testat Bromsläge B lite med Pure körläge och jag märker ju att det motorbromsar en del när man släpper på gaspedalen och batteriet laddas då också (kan man se i förardisplayens höger instrument).
Men vid vilka körförhållanden ger det fördel att välja Bromsläge B, tänker mest när man kör på körläge Pure men även i körläge Hybrid.
Kommer man kanske lite längre när man kör på Pure (bara el) körläge och väljer Bromsläge?
Mycket nedförsbackar kan jag tänka mig man kan få batteriet laddat en hel del i Bromsläget.
Men annars, när kan Bromsläge vara fördelaktigt?
Handboken till min V90 T6 Recharge MY22 early ger inte mycket vägledning:
Med läge B är det möjligt att växla manuellt [i Hybrid och andra än Pure körläge].
Bilen elmotorbromsar när gaspedalen släpps samtidigt som hybridbatteriet laddas.
Vid val av manuellt växelläge B ökar regenereringen vid motorbromsning.
V90 T6 Recharge Inscription MY22. Tidigare V70 D3 Momentum Business MY14.