Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Luthor
Tjenare!

Var i förra veckan och slängde på sommardäcken och då kom den återkommande frågan på tal, vad skall man ha för luft(däck)tryck? Har gjort en sökning på forumet och hittat bl.a. följande tråd:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=8786

Eftersom jag själv kör på 225/45 R17 så borde jag ha 2,9 kg i varje däck, men sedan blev jag osäker då jag läst i andra trådar att det skall vara 2,9 bar... Själv har jag ingen koll på vad det skall vara; kg, bar eller psi... På mitt tanklock står det följande om bilen i normalfallet är lastad med två personer och man inte skall köra snabbare än 160 km/h: Framdäcken 220 (31) och bakdäcken 210 (30), hur skall man tolka detta och skall dessa rekommendationer följas?

Tacksam för alla svar jag kan få, vill ju inte köra runt med för lite luft i däcken, men ej heller med för mycket då det blir väldigt stötigt...

/Lasse
Senast redigerad av 1 Luthor, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Octopussy
2,2 fram och 2,1 bak stämmer
Användarvisningsbild
av ER
2.2 och 2.1 bar är på tok för lågt för 225/45-17. Dom angivna avser basdimensionen 195/65-15 men är lite väl lågt även för dessa. Jag har 2.5 bar i vinterpuckarna av 195/65-15 och det är då både lägre bränsleförbrukning och mindre däckslitage med än när jag hade 2.1 och 2.2 och sen är det av tradition alltid angivet för lite som rekommendation.
På 225/45-17 har jag 3.2 bar runt om och det ger perfekt slitagebild på däckena och blir lägre bränsleförbrukning än om jag skulle ha undertryck i dom. Det blir inte stötigt med 3,2 bar och risken att fälgar slås skeva pga kraftigt undertryck som vid 2.1-2,2 är minimal. Lägre tryck än 3.2 ger för mig sned/felaktigt slitage med mest på mitten pga att däckbanan slungas ut i mitten vid undertyck på breda däck så man kan tro att man har för högt när det i realiteten är för lågt.
Kommer aldrig att göra om misstaget att ha för lågt däcktryck och behöva köpa ny(a) fälgar) eller nya däck i förtid.
av Luthor
Ok, tycker dock att det är konstigt att Volvo anger som rekommendation 2,1 fram och 2,0 bak då (det inkluderar faktiskt 225/45 R17 på mitt tanklock)... Det är ju nästan en hel bar under vad de flesta verkar trycka i sina däck...
Användarvisningsbild
av Bänktsson
Volvo säger en sak och däcktillverkarna en annan.
Det Volvo säger för normal körning är oftast väldigt
lågt tryck, vilket ger en mjukare komfort. Sedan anger
dom ett högretryck vid full last och höga farter, det
värdet kan man använda alltid men bilen kan upplevas
med stöttig.
Ett högre tryck i däcken gör att man kan få lägre
bränsleförbrukning, jämnare slitage på däcken samt
att dom håller lite längre.
av Addekarlsson
För lågt tryck på breda däck gör att centrum på däcket slungas ut av centrifugalkraften, och därmed slits oerhört mycket fortare än ytterkanterna.

Så ni som har u-formade däck, ni kan pumpa i mer luft och få bättre körekonomi, samt en bil som inte är lika "slingrig" på vägen pga för lågt däcktryck.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Mikko
Ni som har 18" monterade på bilen, vilket tryck har ni i däcken? Jag har 225/40-18 och har 2,8 kg (bar?) lufttryck runt om. Är det för lite? :?:
Användarvisningsbild
av Loner
Mikko skrev:Ni som har 18" monterade på bilen, vilket tryck har ni i däcken? Jag har 225/40-18 och har 2,8 kg (bar?) lufttryck runt om. Är det för lite? :?:
Du kan gå upp till 3 bar om du vill..

/L
av Bias s60
Loner skrev:
Mikko skrev:Ni som har 18" monterade på bilen, vilket tryck har ni i däcken? Jag har 225/40-18 och har 2,8 kg (bar?) lufttryck runt om. Är det för lite? :?:
Du kan gå upp till 3 bar om du vill..

/L
själv åker jag med 3kg (bar) runt om 17" det fungerar perfekt.
jag kör 13 mil varje dag.
av ghis
Jag åker på 2.9 fram och 3.0 bak på mina 225/45-17

Att du inte skulle få kallstarta eller dra h[…]

Oljeläckage S40 1.8F -08

Mellan motor och växellåda? Troligen p[…]

Det finns ju småfirmor som reparerar styrenh[…]

Apropå ynkligt bagage, är ID4ans 543 l […]