Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Böbbe
Hej igen alla volvonissar. Nu ska jag försöka igen o förklara mitt väldigt konstiga problem med min 740 som aldrig värkar blir bra hur mycket man än byter. Det är såhär att när man kallstartar bilen så är tomgången ALLTID bra ca 750-800 men sen när bilen blir varm så är den inge bra längre utan är runt 1100-1300. sen när man ibland kör och ska stanna bilen o trycker ned kopplingen så är tomgången på ca 1500 tills man stannar då sjunker tomgången till imellan 1100-1300 och det är inte så den är ojämn utan den håller sig fint där ikring. Har Hittils testat att först rengöra tomgångsmotorn o spjällhuset men de blev inge bättre sen bytte jag lmm blev inte heller bättre. Efter de kontrollmätte jag tomgångsmoter o såg att den inte var bra köpte en ny från biltema mätte den också den vistade sig att den också var fel så köpte en ny bosch den visade rätt men blev fortfarande ingen skillnad. Har också provat med startas runt hela insugsidan av motorn men fortfarande ingen skillnad så just nu håller jag på att byta oringen runt vevhusventilationen då det läcker lite och byta kylvätsketemperatursensorn eller vad den nu heter den som går till styrdonet. Tror ni de kan vara problemet eller bör jag byta något annat
Hoppas nu fattade jävad jag har problem blev lite luddigt skrivit
Tack i förhand :Tobias
Användarvisningsbild
av lennarte
Är gasspjället och gasspjällskontakten rätt justerad? Avände du slippapper och och slipade bort alla slitkanter? Hade du bort gasspjället så du kommer åt i hela spjällhuset och det är skinande blankt? Även gasspjället och dess kant?
Tomgången ska vara något högre när motorn är kall. Om där inte är några felkoder, behöver du normalt inte byra något "elektriskt". Om där är felkoder måste du radera dom, annars försvinner (vissa felkoder) inte felet
av Böbbe
Nu efter bytet på kylvätsketemperatursensorn så är felet lite annorlunda när man startar bilen så är fortfarande tomgången bra men nu om man låter den stå på tomgång tills den är varm så är den också bra men direkt när man åker iväg med bilen varm så höjs tomgången till 1100 och stannar där. Men stänger jag av bilen varm och startar igen så är tomgången också normal till jag åker iväg igen då blir den hög igen. Nu har ett till fel tillkommit och det är att den blivit svårstartad jummen. Mellan arbetstempratur och kall motor så måste jag köra på starten i 15 sec innan den hostar igång men den väl är igång igen så går den bra förutom den höga tomgången. Spjällhuset är rengjort noggrant med sandpapper och t-röd. Och spjällhuskontaken klickar direkt när det öppnas så antar att det är rätt inställt.
Användarvisningsbild
av lennarte
Om motorn går på normal tomgång, ta då en tång och kläm åt en av slangarna till tomgångsmotorn så luften stryps. Om allt är Ok ska motorn stanna, eller i alla fall sjunka ner till 300 - 400 varv. Om tomgången ej berörs eller bara sjunker lite får motorn in luft någon annanstans än via tomgångsmotorn.
V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju v[…]

Visa din semesterbil(d)

Då har ekipaget kommit till västkusten […]

S40 1.8f ac problem

Fick hem en kondensor av märket nrf, när[…]

Den har jag aldrig sett förut. Kikade lite p&[…]