Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av adam90040
Hej,

Som sagt så började Lambdasond lampan lysa för några veckor sedan. Info: 940 b230fk från 96 gått ca 30k mil. Den går som den ska förutom att man behöver ge gas direkt efter start annars dör den har även varit så innan. Katalysator är ganska nyligen bytt och går tyst så tvivlar på större läckage.

Finns det inte någon läsare som jag kan köpa och ta reda på vad som är fel, isåfall vilken funkar på 96or?

Om jag ska lägga till något så har man behövt ge gas vid varmstart sen köp (nov 2021) men nu även vid kallstart. Osäker om det var i samband med att lampan tändes.

Tackar i förväg
Användarvisningsbild
av lennarte
Din motor är i "Limp Home Mod". Datasystemet är nerstängt för det är något fel, men den är ändå körbar med ett "nödsystem" så du kan ta dig fram. Den lampan som lyser, den lyser för att det är något fel i avgasreningssystemet. Tror Volvo själv kallade den motorstörnings lampa. När den lyser finns felkod att hämta. Det finns en massa andra saker förutom Lambdasond som genererar felkod. Du kan släcka lampan genom att koppla loss batteriet i 5 - 10 minuter. Men den tänds igen om felet är kvar.
Enklast är nog att bygga en läsare själv av en diagnostik box från en äldre Volvo och ett OBD intag. Kopplingschema finns här, "Snott" från annat ställe på denna sida
"Äntligen hittat ett sätt att läsa felkoder på 940 96-98.

Tog en diagnosenhet från en äldre LH2.4
Köpte en obd2 kontakt.
Kopplade enligt nedan.

diag--------obd2
4-------------16 +12v
8-------------5 jord
2-------------3 bränsle
6-------------1 tändning
3-------------12 abs

ytterligare i obd2kontakten:
13 farthållare
7 SRS.