Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Det gäller min S60 MY08 2.4d.

Kopplingen fungerar mycket bra men har en egenhet att om man kört den i en halvtimme eller mer utan att koppla, alltså typiskt motorväg, så är kopplingen ganska trög att trycka ner första gången. Vad kan det bero på? Vi körning där ma.n använder den ofta är den inte trög och jag tycker inte den är trög när man startar bilen kall.

Några tankar?
Användarvisningsbild
av MartinS
Ingen som har några tips, tankar eller ideer?
Användarvisningsbild
av Erik Å
Det är väl bara jag som smörjer urtrampningslagret varje år, slavcylindern får oundvikligen lite fett på packningarna på samma gång..
Jag vet, jag är konstig :-)
När bytte du bromsvätska sist, kanske börjar bli för mycket vatten i den?
Senast redigerad av 2 Erik Å, redigerad totalt 0 gång.
av SubMarine
Märker samma symptom ibland på min -99a. Inget som orsakat några faktiska problem än i alla fall under 47000 mil.
Användarvisningsbild
av MartinS
Bromsvätskan är bytt, men jag har ju inte luftat koppling så jag fått ner ny vätska där. Det kanske jag kan testa?
Användarvisningsbild
av Erik Å
Ja lufta måste du förmodligen göra för att få frisk vätska ner i slavcylindern. Annars är det nog samma gamla vätska som åker fram och tillbaka mellan huvud och slavcylinder.
Tänk på att hålla behållaren närapå full så att inte ny luft dras in, intaget till kopplingen brukar sitta högt upp i behållaren för att inte en läckande koppling ska kunna tömma bromssystemet.

Är det jobbigt att bli rättad när[…]

AC problem V70 2016 D3

Lite märkligt att reläet inte drar samt […]

Sedan kan tilläggas att vinstdrivande system […]

Brandt har ju olika orter är nog olika beroen[…]