Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dieselvolvo
Läste i en tråd för ett tag sedan, men hittar den inte nu. Min v60 varnar lite då och då för lågt däcktryck i Alla däcken....någon som vet om man kan åtgärda detta själv, eller måste man in på felsökning?
av Rådlös
En fråga i sammanhanget: Volvo hade i början den mätmetoden att ABS-systemet jämförde rullningsomkretsen, lägre lufttryck ger en kortare rullningsomkrets = larm.
EU förordade en annan metod med en liten "radiosändare" som mätte och sände trycket till en kontrollenhet, som larmade om något var fel.
När gick Volvo (och säkert andra ?) över till EU's direktiv?

Jag hade en V70 -08. Där var det ABS-funktionen och det fungerade en gång för mig.
Användarvisningsbild
av Vojje
Rådlös skrev:En fråga i sammanhanget: Volvo hade i början den mätmetoden att ABS-systemet jämförde rullningsomkretsen, lägre lufttryck ger en kortare rullningsomkrets = larm.
EU förordade en annan metod med en liten "radiosändare" som mätte och sände trycket till en kontrollenhet, som larmade om något var fel.
båda systemen är godkända...
av Dieselvolvo
Perra83 skrev: tis 12 apr 2022, 12:32 Kör en kalibrering.
Gör det varje gång, och då försvinner det....ett tag, för att återkomma....vilket är ganska så irriterande! Ingen som vet vad det troligtvis beror på?
av dannesk
Rådlös skrev:En fråga i sammanhanget: Volvo hade i början den mätmetoden att ABS-systemet jämförde rullningsomkretsen, lägre lufttryck ger en kortare rullningsomkrets = larm.
När gick Volvo (och säkert andra ?) över till EU's direktiv?

Jag hade en V70 -08. Där var det ABS-funktionen och det fungerade en gång för mig.
Volvo övergav sensorerna i däcken typ 2014/2015 efter det så mäts rullomkretsen via ABS-systemet. EU-införde lagkrav på TPMS-system på nyregisterade bilar runt 2014.
av dannesk
Dieselvolvo skrev:
Perra83 skrev: tis 12 apr 2022, 12:32 Kör en kalibrering.
Gör det varje gång, och då försvinner det....ett tag, för att återkomma....vilket är ganska så irriterande! Ingen som vet vad det troligtvis beror på?
Har du kollat däcktrycket i samtliga däck så det är samma tryck på resp. axeln innan kalibrering? Du skriver inte vilken årsmodell eller system du har så har du sensorer i däcken kan de vara felande.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Min är också extremt jobbig att ha att göra med (-15 v60 med sensorer).
Sommartid är det inte ett problem, men så fort temperaturen kryper mot nollan är det godnatt och varning trots oräkneligt antal av däcktryckskollande.
Så jag kör bara övervakningen sommartid, och urbockad vintertid. Har alltid varit så, ända sen ny.
Volvo 440 Överhettar

..Ny termostat samt fyllt på vatten Hj&a[…]

Algerna har inte kommit till pumpen. De borde fast[…]

Jag fick den tillslut kalibrerad och allt ser ut a[…]

Fords bensinmotorer är ju av typen EcoBoost o[…]