Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DanneVONp
Hej. Nu ska vi se om någon har varit ute för liknande fel.

Jag har en V90 D4-17 8vxl automat som har börjat skaka. Allt detta hände efter att jag drog släp men även i samma veva tankade jag. Det är nog snarare efter tankningen då det skedde ca två mil efter det.

Bilen skakar och även knackar vid ansträngning ENDAST när motorn har blivit varm. Och det för den alltså nu även utan släp.

Följande händer: kall motor går den kanon och inga fel. När den har arbetat ett tag och blir varm så skakar den vid gas men slutar när man släpper av. När man sedan svänger av motorvägen får den ett distinkt knack från motorn som följer tändimpulserna eller vad man ska säga. Släpper man där så slutar det knacka men börjar knacka åter igen så fort du gasar från låga varv. Detta slutar även det när man har kört lugnt ett tag så det verkar komma när den är ordentligt varm. (Den går inte för varmt utan det är helt normal temp)

Knacket är ett distinkt ventilknack eller låter som ventilknack. Hur som helst så bör det inte vara detta då den inte låter hela tiden.

Skulle det kunna vara spridare som lägger av när den är varm för det låter ju som den skickar in bränsle vid fel tillfälle!? Eller hur ser det ut med reglerbara ventiler?

För den lär ju vibrera om den ”missar” eller skickar in bränsle vid fel tidpunkt.

Något man kan kolla med dator MEDANS man kör för på verkstaden hittar de inget med dator och inget när de provkörde då de givetvis bara körde runt kvarteret

Och nej, kan inte vara drivknutar eftersom det kommer dessa ljud.

V90-17 D4
Användarvisningsbild
av bem
Nu minns jag inte hur det var när jag hade Volvodiesel men det är inte att din bil håller på med regenerering (bränna bort sot ur dieselpartikelfiltret)? Lite bruka jag märka av det ibland. Låter väl inte som det och verkstad borde ju kommit på det. Det är nog nåt annat. VIDA diagnostik hittar inte hittar såna här fel då? Nåt skumt med det bränsle du tankade även om det är mycket osannolikt? Vatten i bränslet?
Om du misstänker vatten i bränslet kanske en flaska av detta kan hjälpa:
https://www.redlineoil.se/produkt/water ... ze-355-ml/
av DanneVONp
Nu har jag lokaliserat en spridare som var lös. Bör vara detta problemet då det kom ut diesel och avgaser i genomföringen. Så i väntan på delar så uppdaterar jag.

Koppla nya kablarna i dosan som dom gamla sitter

Tjosan! Gammal tråd med aktuellt problem. […]

Ja, elbil är inte för alla. Vissa ser […]

nä, det är fortfarande arbetare kvar d&a[…]