- mån 11 apr 2022, 18:14
#1495614
Hej. Nu ska vi se om någon har varit ute för liknande fel.
Jag har en V90 D4-17 8vxl automat som har börjat skaka. Allt detta hände efter att jag drog släp men även i samma veva tankade jag. Det är nog snarare efter tankningen då det skedde ca två mil efter det.
Bilen skakar och även knackar vid ansträngning ENDAST när motorn har blivit varm. Och det för den alltså nu även utan släp.
Följande händer: kall motor går den kanon och inga fel. När den har arbetat ett tag och blir varm så skakar den vid gas men slutar när man släpper av. När man sedan svänger av motorvägen får den ett distinkt knack från motorn som följer tändimpulserna eller vad man ska säga. Släpper man där så slutar det knacka men börjar knacka åter igen så fort du gasar från låga varv. Detta slutar även det när man har kört lugnt ett tag så det verkar komma när den är ordentligt varm. (Den går inte för varmt utan det är helt normal temp)
Knacket är ett distinkt ventilknack eller låter som ventilknack. Hur som helst så bör det inte vara detta då den inte låter hela tiden.
Skulle det kunna vara spridare som lägger av när den är varm för det låter ju som den skickar in bränsle vid fel tillfälle!? Eller hur ser det ut med reglerbara ventiler?
För den lär ju vibrera om den ”missar” eller skickar in bränsle vid fel tidpunkt.
Något man kan kolla med dator MEDANS man kör för på verkstaden hittar de inget med dator och inget när de provkörde då de givetvis bara körde runt kvarteret
Och nej, kan inte vara drivknutar eftersom det kommer dessa ljud.
V90-17 D4
Jag har en V90 D4-17 8vxl automat som har börjat skaka. Allt detta hände efter att jag drog släp men även i samma veva tankade jag. Det är nog snarare efter tankningen då det skedde ca två mil efter det.
Bilen skakar och även knackar vid ansträngning ENDAST när motorn har blivit varm. Och det för den alltså nu även utan släp.
Följande händer: kall motor går den kanon och inga fel. När den har arbetat ett tag och blir varm så skakar den vid gas men slutar när man släpper av. När man sedan svänger av motorvägen får den ett distinkt knack från motorn som följer tändimpulserna eller vad man ska säga. Släpper man där så slutar det knacka men börjar knacka åter igen så fort du gasar från låga varv. Detta slutar även det när man har kört lugnt ett tag så det verkar komma när den är ordentligt varm. (Den går inte för varmt utan det är helt normal temp)
Knacket är ett distinkt ventilknack eller låter som ventilknack. Hur som helst så bör det inte vara detta då den inte låter hela tiden.
Skulle det kunna vara spridare som lägger av när den är varm för det låter ju som den skickar in bränsle vid fel tillfälle!? Eller hur ser det ut med reglerbara ventiler?
För den lär ju vibrera om den ”missar” eller skickar in bränsle vid fel tidpunkt.
Något man kan kolla med dator MEDANS man kör för på verkstaden hittar de inget med dator och inget när de provkörde då de givetvis bara körde runt kvarteret
Och nej, kan inte vara drivknutar eftersom det kommer dessa ljud.
V90-17 D4