Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av subsand
Idag var det en som sa att kopplingen var på väg att ta slut på min bil för att den "tar" så högt upp. Är det sant och hur akut kan det vara?
av erikeriksson
Hej, svårt att svara på. Börja med försöka justera på muttern så att den inte tar så högt upp. Det sitter en "vit plastmutter" där kopplingsvajern tar slut vid ingången till kopplingskåpan.
av subsand
Alltså, Jag har inga problem med att kopplingen tar högt upp. Funkar ok med mig. Det är ju alltid lite vanesak med kopplingen på olika bilar.

Det jag undrar är om det finns någon överhängande risk att kopplingen pajar helt.
av erikeriksson
Hej igen, risken är ju att kopplingen börjar slira för jämnan om den inte är rätt justerad och då tar den slut väldigt fort.

Annars ska det väl inte kunna gå så långt att du får "metall mot metall", men det vet jag inte.

Bilar med hydraulisk koppling tex senare 740 går väl inte att justera manuellt.
av Rådlös
Det finns även en risk att urtrampningslagret slits för mycket om du inte har något spel i kopplingen.
Det kan "ligga på" lagret hela tiden i värsta fall.
av subsand
Ska ha bilen på service iallafall. Ska be dom kolla in detta med kopplingn också.
Användarvisningsbild
av Caffis
Ingen fara den kan gå långt beror på om du är snäll mot den testa på fyran i lite fart tryck ner kopplingen ge lite gas släpp ganska hårt och ge mera gas den ska hugga i , då märker du direkt om den slirar till lite dax att byta vänta inte för länge att den låter som en automat.. Justera plast muttern på vajern,till lagom spel.
Ventiler 2.5 FT

Köpes insug/avgas ventiler till v70 -09 2.5 F[…]

Hej. Skulle vilja ha möjlighet att aktivera b[…]

AC fungerar bara på en sida

Styrningen av spjällmotorn för detta har[…]

AC problem V70 2016 D3

ECM skickar en signal till CCM när AC-knappen[…]