Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena, tänkte kolla om någon sitter på tips som kan hjälpa mig klura ut felet på bilskrället.

Det hela började med bilen hackade väldigt mycket i körningen på väg hem från jobbet.
När frun kommit hem så skulle jag ut och provköra bilen och den tvärdör för mig i en korsning.

Varje gång jag försöker starta den så startar den direkt men dör efter cirka 1-3 sekunder.
Alltså inga problem att starta, den startar direkt men dör lika fort igen.

Det som gör det ännu mer märkligt är att om jag startar bilen och låter den dö om och om igen tills batteriet dragit ur och kablar igång bilen. Då startar den och funkar klockrent maskinellt och går att köra. Det som händer då istället är att instrumentpanelen är helt död, elhissar till fönster död och blinkers även de helt döda.
Klimatanläggning och stereon funkar och halvljus fungerar.

Startar jag sedan om bilen så är jag tillbaka på ruta ett, startar direkt och dör direkt efter.

Provade samma procedur igen och ladda ur batteriet och kabla igång. Funkade klockrent maskinellt igen och samma elfel. Då lät jag även bilen stå igång en längre vända och inga problem alls utan att den dog och kunde köra hem bilen på gården utan problem.

Väl hemma så provade jag starta om bilen igen och samma problem.

Jag har testat med ett nytt batteri men det blir samma sak ändå
Steffe3 skrev: tis 05 apr 2022, 21:43 Det skulle ju kanske kunna vara ett av dom klassiska felen, avskavd kabel/kablar under batterilådan. Det kan tydligen ge lite random fel.
Alright, får kika på det tycker bara det är så märkligt att elen fungerar som vanligt och inga felmeddelanden i displayen när den dör vid start. Och när jag kablar igång bilen och den fungerar maskinellt så funkar inte det andra. Tack för tipset, ska få hjälp av en bekant på måndag och läsa ur felkoder.
pekka66 skrev:Vad menar du med att kabla igång bilen?
Startar bilen med hjälp av startkablar och en annan bil. Men det krävs att jag startat och låtit bilen dö upprepande gånger tills batteriet är tomt och det bara klickar. Då startar bilen utan att dö och klarar att stå igång länge. Har inte provkört den några längre sträckor i det tillståndet eftersom instrumentpanelen är släckt.

Startar jag om bilen så är det precis som innan, startar kvickt och bra men dör efter 1-2 sekunder. Tömmer jag ur batteriet igen och använder mig av startkablar och hjälpbil så startar den som den ska.

Trodde först det var batteriet som tjorvade men eftersom det inte hjälpte att stoppa i ett batteri jag vet är friskt så är det nog något annat som jävlas med mig.
Såg att ena halvljuset var trasigt på bilen, inte sett det innan det blev fel. Testade att koppla ur berörd lykta för att se om det kunde ha något med saken att göra eftersom lampan ändå lär bytas. Blev givetvis ingen skillnad. Däremot efter första starten så dog den snabbt och sen kom "Förvärmer motor" eftersom det bara är +1 ute och var kyligare under natten. Brukar bara få det meddelandet när det är minus grader ute. Nu är det väl gränsfall men det brukar bara vara kort för att sedan starta bilen, pratar enstaka sekunder. Nu stod "förvämer motor" en längre stund som om att det försökte jobba men inte nådde fram.

Skulle det kunna vara bränslepumpen ändå? Trots att den startar när jag startar den med hjälp av startkablar på tomt batteri med annan elektronik som lägger av på köpet istället? Känns ju som att det inte kommer fram tillräckligt med diesel.

Det du borde fixa först är temperaturse[…]

Mackans Garage tror jag det var. Jupp, hä[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

@Soffantjejen , Man får ju hitta det som g&[…]

Är det den nyare motorn med 5 st tändspo[…]