Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Jag har riktigt trassliga problem, så tänkte att jag skriver ut hela händelseförloppet för tydlighetens skull.

Nov 2021: Köper en v60 D3 2013, strax efter börja elektroniken strula av spänningsfall från vad jag förmodade var ett kasst batteri. Tidigt i färden eller vid köbildning tändes instrumentbrädet som en julgran med diverse felmeddelande (oftast DSTC, servo, kylsystem). Vid något tillfälle gick den även in i limp-mode. Tills jag fick batteriet byt hjälpte de att stanna, slå av bilen, och starta om. Ibland startade den inte första gången, så då fick man ge den 1-3 minuter att "vila" innan man försökte igen och tillslut kom den igång. Men som sagt var jag rätt övertygad om att batteriet var boven och byte det rätt omgående.

Efter detta var allt i sin ordning och fungerande felfritt.....i cirka 5 månader.

Förra veckan fick jag DSTC och servo felmeddelande igen bara 100-200 meter efter start. Så jag stannar och startar om men den kommer inte igång. Jag gör det gamla "tricket" att vänta typ 2-3 minuter och sen drar den igång och beter sig som vanligt. Engångsgrej tänkte jag. Sen åkte jag på covid och bilen blev stående i en dryg vecka (en vecka med kalla nätter). Igår hoppar jag in, startar bilen, allt i sin ordning och drar ut på motorvägen. Efter kanske 10 min, kommer nya felmeddelande och bilen går in i limp-mode. Så jag svänger av och parkera vid en mack, testar start om, men den kommer inte igång. Jag väntar några minuter, men ingenting. Testar en massa gånger men får inte igång den. Jag får igång tändningen men inte en tillstymmelse till att starta motorn. Bilen fick stå kvar och några timmar kommer jag tillbaka och testar igen, inga resultat. Nytt jag inte sett förut var meddelandet "startspärr, försök igen", som vid vissa försök kom upp nån sekund. Testade även med reservnyckel med samma problem. Testade också att lossa batterikablarna i några minuter, ifall en det skulle räcka för att "reseta". Försökte även att starta med billiga skit startkablar med ingen framgång. Så fick bogsera hem. Jag la batteriet på laddning över natten och på morgonen testa jag igen, men fick inte igång den. Kollade ett dussin säkringar jag trodde skulle kunna var aktuella men samtliga var hela. Så jag stack till biltema och fixa en felkodsläsare. Den läste in en jävla massa felkoder som förväntat med tanke på limp-mode, så jag börja radera. Men alla försvann inte. En 5 -6 raderades inte, varav typ alla hade med "lost communication with engine control module" eller liknande. Jag tittade även snabb vid kontakterna till startmotor, de lilla jag såg, såg ok ut.

Nu vet jag inte riktigt vilket nästa steg är. Misstänker att de är nåt glapp nånstans i någon kontakt där kylan kanske spelade en roll. Kanske redan vid tändlåset, men jag uppskattar alla idéer och hjälp då jag börja bli smått förvirrad.

Tack

Nu har jag lyckats hålla igång bilen i[…]

"Limp home mode" ?

Du skriver det en D3 men finns inte ADM på […]

VOLVO 945 B230FD STARTAR EJ

Pekar den mot 4-ans tändkabel var annan g&ar[…]

Det här är vad du behöver https://v[…]