Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjenare, Går i tankar att köpa en bil och har sett en v60 2019 med 4000 ish mil för väligt bra pris etc men den har vart avställd sen 2021-02-01 ungefär och alltså inte blivit såld på ett år. Tror ni det är något fel med den eller bör man undvika den etc
Skärmavbild 2022-03-24 kl. 00.30.27.png
Skärmavbild 2022-03-24 kl. 00.30.27.png (223.22 KiB) Visad 1972 gånger
Bempo skrev: tor 24 mar 2022, 06:42 Bilen verkar ha vandrat runt bland handlare och företaget som har den till salu nu är ett företag som inte tjänar pengar på sin verksamhet. Jag säger köp en annan bil som varit i bruk och köp av en handlare som har ekonomi för att ta ansvar om det blir några problem efter köpet.
Njae.
Förvisso har man en låg redovisad vinstmarginal, men det ser ut som man har en stadig kassa, gjort vinster genom åren (bortsett förra året), men man gjorde en utdelning på nära 1,5 mkr förra året, etc.
Bolaget har dessutom funnits i över 20 års tid. Registrerat 1999.
Man verkar ha ett fastighetsbolag också, dit säkert en del pengar går.
Man har i huvudsak endast väldigt nya bilar i lager, rätt många dessutom, varför det ter sig osannolikt att man har dålig ekonomi.

Med det inte sagt att jag kanske köpt denna bil för det :-)
Personligen köper jag gärna en så dyr produkt av någon erkänt stor handlare.

Det som faktiskt gör mig mest förundrad är tiden sista privatpersonen ägde bilen.
Den togs i trafik 1/10 2020, för att sedan gå ut på annons igen 25/2 2021.
Jag hade tagit reda på vilken denna ägare var, och frågat varför han eller hon bara hade bilen i ca 5 månader. Kan ju vara rent personliga skäl, eller också har det hänt något med bilen i fråga.

Till sist. Om det är rätt bil jag hittat på deras hemsida, kan man se att bilen 19/5 2020 kontrollbesiktigades.
Varför gjordes det?
en bil som stått inomhus ett år med någorlunda regelbunden laddning är inga problem
Jag har ingen anledning tro det är nåt fel på bilen för finns inget fakta på det. Men jag hade köpt en annan bil som inte ger mig en känsla att att skulle vilja veta mer för att vara lugn. Och V60 är ju ingen ovanlig begbil.
Jag kanske är för omsorgsfull när jag väljer handlare där jag köper bil men det är mina pengar och min ekonomi där ekonomin kan påverkas länge efter ett köp. Jag skulle köpa en så pass ny V60 av en Volvohandlare och det finns ju några i ditt område.
Min förra bil köptes av en bilhandlare i juni och står kvar där fortfarande. Inte för att det är något fel på den alls, det finns få bilar av den modellen i bättre skick, utan bara för att de försöker få för mycket betalt. Så det behöver absolut inte vara något fel på bilen.
Men att en Volvo blir stående så måste vara ovanligt, min gamla bil är av ett mindre populärt märke.

Idag fick jag samtal av min mor att hennes front b[…]

Fälgar till V70- 2015 (diesel)

Fälgar från nyare Volvo (SPA) eller f&a[…]

B230F går fett

Det är relativt vanligt att bränsletryck[…]

Bakvagn V70 AWD _97

Ja , jag har sett den sprängskissen men jag v[…]