Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av GLIZ
När jag svänger vänster uppstår ett knattrande lite smattrande ljud som jag även förnimmer lätt när jag kör rakt fram.

Vad kan det vara?

Min S80 t6

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Senast redigerad av 1 GLIZ, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Sliten yttre drivknut? Prova lyft hjulet och rotera framåt och bakåt för hand samtidigt som du håller en hand på drivaxeln. Det ska i princip inte vara något märkbart glapp i ytterknuten och ingen "knastrande" känsla när man växlar rotationsriktning..
Användarvisningsbild
av GLIZ
Tur att jag har några tusen efter försäljningen av "pausbilen".

Användarvisningsbild
av Erik Å
Ytterknutar är inte så dyra.. och relativt enkla att byta bara de inte har rostat fast i hjullagret.
Men åk inte till Volvo, de vill byta hela drivaxeln! $$$ :-/
Användarvisningsbild
av GLIZ
Har bytt för några år sedan. Bytte hela axeln och lyckades med konststycket att dra ut den inre knuten. Kulorna i den va ett he*vete att få på plats igen. Med tanke på mina 272 hk ska jag nog välja en knut med lite högre kvalitet. Något märke som rekommenderas?

Användarvisningsbild
av Erik Å
Trodo sålde SKF-knutar till min för typ 850 kr, medan "made in China" låg på typ 500-600. Var liksom inget att fundera på ;-) Undrar om inte FAG låg mittemellan, skulle säkert fungera lika bra. Men du har nog en kraftigare knut, antagligen dyrare.
Kulorna i innerknuten är inte så svåra att få tillbaka om man kan rätta tricket. Men man kommer inte undan att få kladd på fingrarna :-D
https://www.youtube.com/watch?v=jvY6dV11Ve0
Edit: felsök innan du beställer ny knut, det kan ju faktiskt vara något helt annat som bråkar..
Användarvisningsbild
av GLIZ
Ja, ska göra vicktestet. Glappar det blir det två för då är nog den andra på gång.

Fick denna som tips av autodoc
Screenshot_20220314-220023.jpg
Screenshot_20220314-220023.jpg (49.51 KiB) Visad 1190 gånger

Användarvisningsbild
av Erik Å
Själv shoppar jag "OEM" dvs SKF eller FAG så långt det går på lager och knutar, tänkte slippa byta fler gånger under estimerad kvarvarande livslängd. Vet numera vad en bärgning kan kosta..
Du gör förstås som du vill ;-)
Användarvisningsbild
av Erik Å
kolla trodo.se, skruvat och mekster kan också vara ide att kolla.
vparts brukar ha bra koll på vad som passar till en viss modell
Värme i kupén laddhybrid

Nu var det lite höstkyligt imorse 8 grader. H[…]

Läser av med Icarsoft cr Max och Biltemas kod[…]

När lampan för låg nivå t&au[…]

Volvo 740 fördelare

Vevaxelgivaren....