Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Åsarna
Undrar om det är något speciellt att tänka på vid byta bromsskiva fram på V70 -16? Har bara bytt på tidigare Volvobilar, typ 144 Amazon etc.
Användarvisningsbild
av Perra83
Som sagt inget konstigt.
Skivorna kan sitta riktigt fast mot navet. Skivan sitter fast med en rätt stor Torx, kolla så du har verktyg.
av Åsarna
Undrar också över minsta godkända tjocklek? Bilprovningen godkände inte en skiva p g a skada. Jag bad verkstan som jag brukar anlita, och dom kunde heller inte se att det skulle vara något fel på skivan. Bromsprovet var helt utan anm. Men nu blir det ändå byte av båda skivorna samt klossar. Jag tänker ta med dom gamla skivorna när jag är på ombes. så får dom visa mig.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Min-tjocklek kan man hitta om man letar upp sina skivor hos t.ex skruvat. Där står både ny- och min-tjocklek. Lite klurigt att mäta med vanligt skjutmått och special för bromsskivor är dyra. Funderar på att köpa ett billigt skjutmått och slipa ur så det "sväljer" eventuell kant plus slimma överdelen så den ryms mellan skiva och sköld.. :-)
Användarvisningsbild
av js1
Eller så lägger man två brickor mellan skjutmått och skiva och mäter. Skivans tjocklek är uppmätt mått minus brickornas tjocklek.
Användarvisningsbild
av apersson850
Och med digitala skjutmått kan man nollställa när man mäter brickorna, så får man skivans mått utan att behöva tänka själv sen.
av Åsarna
OK, enl. Skruvat så är minimimåttet 26 mm (28 mm nya skivor), skall kolla det. Tack för alla tips.

Kilometrarna har krympt i kylan?

Hög tomgång

Fortsatt problem. Men nu går bilen riktigt b[…]

Läs ut felkoderna så har man någo[…]

slungdiff på 945

1 - kolla om lappen sitter kvar på bakaxeln.[…]