Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag fick för mig att aktivera kör journalen i Volvo appen imorse, mest för shits n giggles. Men då stötte jag på förbrukningen där bland infon som finns att ta del av.

Sträckan mellan jobbet skulle enligt appen dra 6.4/100mil(sträckan 5.8km). Men min average i bilen står på 8.3/100mil.

Visst är det en average över många mer mil, men om kg återställer bilen till 0 så kommer min statistik krypa upp till 8.3 igen, är jag rätt säker på.

Vilken är mest pålitlig? Det gäller en Volvo V70 2016 D4 180hk.

Edit: kan det vara att bilens siffror är sega på att sjunka när man gasar på litegrann exempelvis, som gör att siffran är högre i bilen?
Min verkliga förbrukning är alltid ca 0,5 l/100 km högre än den jag ser i bilen, även om jag inte kör värmaren. Ofta är den i appen lite lägre än den i bilen om man inte kör väldigt korta sträckor.
Ser förbrukningssiffrorna som mer indikativa. Bilar drar soppa!
Det ska förstås inte bli någon skillnad på om du lägger ihop alla medelförbrukningar från appen och jämför med medelförbrukningen som redovisas i bilen. Under förutsättning att du nollställde den i bilen vid samma tillfälle som du börjar räkna bilen. Samt att du adderar förbrukningarna på rätt sätt.

Jag har också sett att till skillnad från min förra Volvo med färddator, en 850 Turbo, så är färddatorn i XC70 D5 mer optimistisk, om jag jämför med vad jag häller i. Men jag har inte jämfört på ett bra tag. Färddatorn räcker för att hålla koll på att förbukningen håller sig någorlunda lika, så inte något hänt i bilen som gör att förbrukningen blir fel. Det har inträffat två gånger att jag haft fel på bilar, där det märkts på förbrukningen, men inte så mycket annat.
Det är ju väldigt få km du mäter över. Inte så konstigt då tycker jag, appen mäter nog inte lika exakt tydligen, eller så är det något värde som inte hinner uppdateras bara. Du borde låta den mäta över en hel tank och se vad det landar på för skillnad. Vad har du för medelförbrukning om du räknar ut det med antal tankade liter mot körd sträcka istället?
Skall du jämföra för en resa får du nolla i bilen precis när du startar den resan du skall göra.
MartinS skrev: tor 10 mar 2022, 07:20 Skall du jämföra för en resa får du nolla i bilen precis när du startar den resan du skall göra.
Jag vill veta vad det drar korta sträckor. Men bilens mätning är ju märklig ibland för den är så seg att skifta siffrorna, vilket får mig att tro att den kanske inte är 100% rätt.

Därav appens journal som visar sträcka, hur mycket bränsle som användes & dessutom liter milen står med. Om denna skulle ha bättre koll dvs. Bild
Bilagor
Screenshot_20220311-073644_Volvo Cars.jpg
Screenshot_20220311-073644_Volvo Cars.jpg (189.31 KiB) Visad 1072 gånger
Färddatorn i stora displayen, den med stapeldiagrammet, kan du ställa in så den nollställs automatiskt när du påbörjar en ny resa. Om du stått still i minst fyra timmar.

Men det är givetvis inte så att appen mäter på egen hand. Den får informationen från bilen. Det är bilen som mäter förbrukningen, så gott den nu kan. Förbrukningen mäter man genom att mäta bränsletrycket och spridaröppningstider, och så räknar man ut hur mycket drivmedel som bör ha sprutats in med den kombinationen av värden.
Det finns alltså ingen givare som indikerar hur mycket bränsle som verkligen pumpats in i cylindrarna. Därför kan det skilja lite mellan verklig och framräknad förbrukning. Men bilen och appen har samma data att jobba med.

Jag körde en resa för några dagar sedan, där jag tyckte det var intressant att se vad bilen skulle mäta förbrukningen till. Den kom fram till 0,51 l/mil, vilket jag tyckte var bra för en D5. Därför kommer jag ihåg siffran. När jag nu kollar resan i appen visar den 0,51 l/mil.

Bryter man batterianslutningen några minuter[…]

Jag igen. För felkoderna: ECM-P246386 Diesel[…]

Mackans Garage tror jag det var. Jupp, hä[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

@Soffantjejen , Man får ju hitta det som g&[…]