Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ippa
Jag behöver hjälp!
Min 2019 Volvo V 90 T5 som har gått 1200 mil. Problemet är att i displayen står det >släpvagnsblinkrar höger fungerar ej<
vilket har inneburit att Blisvarningen ej fungerar och det går inte att få ner dragkroken. Bild

Vad kan det vara för fel? Jag har lämnat in till Volvo och efterfelsökning är förslaget att byta ut hela dragkroken och all el med den. Bilen är ju knappt inkörd och det är märkligt att ett sådant fel redan ska ha uppstått?
Användarvisningsbild
av Micce1980
Tänker först, när är bilen köpt och är det av bilfirma? Kan gå som ursprungligt fel beroende på vad som felar, synd de ej fastställt det. Kan även gå under tre års reklamationsrätt, är väl lättast om du köpt den ny dock

Men hur som, vad händer om du kollar rådet i manualen?

"Stänga av automatisk kontroll

Den automatiska kontrollfunktionen går att stänga av i centerdisplayen.

Tryck på Inställningar i toppvyn.
Tryck på My CarLjus och belysning.
Avmarkera Automatisk kontroll av släpvagnslampor."
av least
Menar du att detta felet visas hela tiden? Dvs även utan ett tillkopplat släp.

Felet tyder på att dragkrokens matning till släpet är kortslutet mot jord på till viss del.
Och det tolkar bilen genom sin trailer-modul till att betyda att släpets blinker är trasig.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Jordfel kan det vara ja, kolla runt punkt 70 https://accessories.volvocars.com/sv-se ... (17-)/2019
Var någon här där de inte kommit ihåg att montera jorden :)
av ippa
Tack för alla idéer och svar. Jag ska titta över era förslag i helgen. Har inte någon kärra inkopplad, kroken är också infälld.

Om Volvo spärrat första generationen av […]

Fel troligen löst. ABS-sensor (VF) krån[…]

Tack för svar. Det gick bra att köra hel[…]

Bra jobbat. Hur många laddstopp behövde[…]