Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mts
Hej,
Jag hämtade ut min XC60 T8 2022 för fyra veckor sedan.

Vad jag har märkt av är att den automatiska parkeringsbromsen inte går på automatiskt när jag stänger av bilen som den gjorde i början när den var ny.
Det fungerar om jag parkerar i en backe eller om ”A” är på, då sätts den in, men inte enligt första punkten nedtill ”När bilen stängts av”

Någon som har upplevt samma problem? (finns ingen inställning för detta)
Bilagor
EAC70FEE-87F3-4BB5-AB67-86F2F3C0C977.jpeg
EAC70FEE-87F3-4BB5-AB67-86F2F3C0C977.jpeg (7.27 MiB) Visad 2195 gånger
Användarvisningsbild
av bem
mts,
Samma fenomen i min V90 T6 Recharge MY22 early. Men jag har vant mig så jag kan utföra "proceduren" i mörker om jag vill. Stäng av bilen (dvs. inaktivera den), "dra" sen åt dig "handbromsen" (knappen därför).
Funka konstigt nog när min bil var ny att bara stänga av den så blev även handbromsen ansatt automatiskt, men nån gång under resans gång sen bilen var ny sluta det funka och jag måste dra åt handbromsen manuellt med pekfingret efter att jag stängt av bilen. Kanske skall vara så här på bilar som har Google Andrioid Automotive infotainment. På bilar med Sensus undrar jag allt om det är så här.
Har ett inlägg jag starta om detta här:
viewtopic.php?f=79&t=165963
På V60 2022 ställs det in i centerdisplayen om den ska aktiveras automatiskt när bilen stängs av.

1) Tryck på Inställningar i centerdisplayens toppvy.
2) Tryck på My Car / Parkeringsbroms och fjädring. Markera eller avmarkera funktionen "Automatisk aktivering av parkeringsbroms".
Användarvisningsbild
av bem
427cobra,
Intressant att få bekräftat att det skiljer på Sensusbil (som har inställning för aktivera/deaktivera handbroms när bilen stängs av) medan Gogglebil inte har det. Om man ändå fatta varför skillnaden. Nåväl, inget jätteproblem för mig med min Google-Volvo, man vänjer sig dra åt handbromsen manuellt.
Användarvisningsbild
av bem
HeavyMetal skrev: sön 27 feb 2022, 21:37 Helt sjukt vad dåligt Android är när man måste göra 2 steg istället för att bara stänga av bilen som med Sensus? :-o
Det man får hoppas på är att Volvo Google-bilarna får samma som Sensus-bilarna via nån mjukvaruuppdatering så man kan ställa in att aktivera parkeringsbroms när man stänger av bilen. Jag kan då inte komma på nån anledning varför man inte skulle låta föraren ha lite guldkant på tillvaron och spara ca. 1 sekund så man slipper dra åt handbromsen manuellt med pekfingret. :-)
Bränsleledning Volvo 240

Kommer besiktningen ha synpunkter på brä[…]

Hej Passar XC70- fälgar från samma &ari[…]

Har fått id numret till Bränle regulato[…]

Faux V90 - cross country

Generellt sett kan markfrigången variera en […]