Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VolvoSwed
Tjena!
Har en v90 -18 där elmanövrerade bagageluckan strular.

Stötte på problem med bagageluckan idag. Oavsett om jag öppnar via nyckeln, i bilen eller på handtaget så öppnas bara luckan typ 30cm. Känns inte som det händer nånting när jag sparkar under bilen. Den går inte högre upp. Och när jag ska stänga den så går den bara ner ca 5cm åt gången. Trycker jag på knappen att stänga luckan och även låsa bilen så får jag exakt samma fenomen.

Det har ingenting med att ställa in maxläge eller så. Den går upp precis lika mycket varje gång. Någon vänlig själ som kan ha en aning om vad som strular eller som haft liknande problem?

Tack!
av VolvoSwed
Nej, alltså den dör helt. Så när den gått upp 30cm ungefär och jag vill stänga så låter det bra men den går bara ner typ 5cm. Så inga missljud tycker jag.. Går inte att trycka "för att hjälpa till på traven". Den går 5cm sen stannar den, oavsett vad jag gör.
av kinamicke
Hej,
Min baklucka på min XC90 betedde sig lite liknande som din och det berodde på att den ena av motorerna i dämparen hade gett upp. 3500kr fattigare blev jag , men nu fungerar luckan som den skall igen.
av VolvoSwed
Tack för svar! Konstigt, nu helt plötsligt fungerar allt som det ska igen. Om de strular igen ska jag öppna upp och kolla allt kablage till luckan. Känns nästan som det är glapp på någon kabel eller så..
Användarvisningsbild
av bem
VolvoSwed skrev: mån 28 feb 2022, 10:50 Tack för svar! Konstigt, nu helt plötsligt fungerar allt som det ska igen. Om de strular igen ska jag öppna upp och kolla allt kablage till luckan. Känns nästan som det är glapp på någon kabel eller så..
Kan temperaturen ute påverka detta? Kallare = det strular?
740 som krånglar

Det är ju årsmodell 1990 men lampan t&a[…]

V90 -18 T4 Tickande ljud 1500 rpm

Nej, jag kan inte höra något speciellt […]

Sitter inte bränsletrycksregulatorn på […]

Hej Jo det är väl kanske mer troligt, &[…]