Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Ska byta bromsar i bak - måste man ha diagnosverktyg för det?

Och hur vet man att man köper rätt belägg och skivor? Att slå in reg nr fungerar ju inte riktigt? :)

Är till en Volvo XC70 awd manuell 2015.

Tacksam för svar!
Eller demontera motorn och backa växellådan manuellt. Båda varianterna har sina för- och nackdelar.
Jag brukar köpa belägg och skivor på Volvo, så blir det rätt. Har bytt belägg efter 15-20000 mil och skivor efter ungefär 30000 mil. När de håller så länge spelar kostnaden inte så stor roll.
Man kan ju mäta skivorna med för att vara säker.

Handbromsen kör jag med ett 9v batteri och två kanelsrumpar, man får bara lossa kontakten försiktigt då den kan spricka vilket kan hända om det vill sig. Att lossa hela elmotorn från oket går med, dock inte fel att ha nya skruvar och kanske gummitätningen. Vissa lyckas inte heller få tillbaka det helt tätt ändå verkar det som. Jag föredrar ändå 9v batteriet med nedanstående anslutning ;-)

.
A46A2EDF-22FB-48D0-8A8F-0F6452692AB5.jpeg
A46A2EDF-22FB-48D0-8A8F-0F6452692AB5.jpeg (83.61 KiB) Visad 2141 gånger
Jag använder en Icarsoft cr pro, ganska smidig sak att ha med sig även vid längre bilturer om något behöver kollas upp.

Men det går att göra detta manuellt som ovan beskriver. Dock har jag hört att man kan få strul med felkod, men många verkar göra på detta sätt så det fungerar. Jag har enbart kört med icarsoft, den kör sin kallibrering av elektriska motorn efter beläggbytet.
VolvoJull3 skrev:Jag använder en Icarsoft cr pro, ganska smidig sak att ha med sig även vid längre bilturer om något behöver kollas upp.

Men det går att göra detta manuellt som ovan beskriver. Dock har jag hört att man kan få strul med felkod, men många verkar göra på detta sätt så det fungerar. Jag har enbart kört med icarsoft, den kör sin kallibrering av elektriska motorn efter beläggbytet.
Precis och felkoden är ofarlig, meddelas dock tills man åtgärdat felet och tiden för att elmotorn ska arbeta/dra åt bakbromsarna åter är normal ;-) Har en vida/dice men körde ändå 9v batteriet :-)
Bakre bromsoket har alltså enbart en skivbroms. Bromsbelägget sätts an hydrauliskt med färdbromsen och mekaniskt med parkeringsbromsen, men det är samma belägg.
Parkeringsbromsen består av en elmotor och en liten domkraft. Domkraften sitter bakom hydraulkolven, och flyttar dess bakre fästpunkt. De kan alltså var för sig dra åt bromsen. När den mekaniska bromsen är ute till hälften kan man inte backa den hydrauliska längre än så. Det är alltså möjligt att ta ut ett slitet belägg och sätta tillbaka det igen, utan att röra parkeringsbromsen. Däremot kan man inte ta ut ett slitet belägg och sätta dit ett nytt, för det nya är tjockare.

Alltså måste domkraften backas. Antingen kör man motorn baklänges, med diagnosverktyg eller ett separat batteri, eller så tar man bort motorn och backar domkraften manuellt. Drivningen mellan motor och domkraft är med en axel i ett hål. Axeln har splines (XZN 8), så den är bara att dra ut.

Vid normal drift, när parkeringsbromsen lossas, backar motorn en viss tid. Den ska vara tillräcklig för att belägget ska släppa. När parkeringsbromsen ansätts kör motorn framåt till det går tungt (tar mycket ström). Då begriper styrenheten att belägget ligger mot skivan, och allt gick bra. Samtidigt mäts tiden för rörelsen. Om den tar oväntat lång tid sätts en felkod. Axeln kan ju ha gått av eller något sånt. Det här händer även om man har ett slitet belägg, backar domkraften, tar ut belägget, gör allmän service på bromsen och sätter ihop den igen. Då har du ett tunt belägg och en motor som måste köra länge för att nå fram.
Om du däremot sätter i ett nytt belägg har motorn ingen lång sträcka att gå, även om den börjar längst bak. Då är risken för felkod liten.
Om man bara gör service kan man sätta tillbaka det tunna belägget, trampa på bromspedalen tills man pumpat ut kolven, skruva in domkraften tills den precis kommer ikapp kolven och sätta dit motorn. Då är det normal körsträcka nästa gång bromsen ska dras. Ingen felkod sätts. Eller så kan man köra motorn dit med ett batteri. Hur den hamnar i rätt läge spelar ingen roll.

Det du borde fixa först är temperaturse[…]

Mackans Garage tror jag det var. Jupp, hä[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

@Soffantjejen , Man får ju hitta det som g&[…]

Är det den nyare motorn med 5 st tändspo[…]