Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jagvetinte
Har en v90 -18 där bakluckan helt plötsligt inte låser sig. Resten av bilen går att låsa, men bakluckan går att öppna ändå.
Det kvittar om jag försöker låsa den inifrån bilen eller via nyckeln, går inte.
Har sökt i forumet men då hittat trådar där luckan exempelvis inte håller sig stängd under biltvätt eller färd, det problemet har jag inte - dock visar displayen och VOC-appen att bakluckan är öppen. Jag kan köra utan problem, den flyger aldrig upp. Det går helt enkelt bara inte att låsa eländet.
Såg att plastmattan flyttat sig efter att ha flyttat in och ut hundburen, tänkte det kunde vara så simpelt att den var i vägen men icke.

Är det någon som haft samma problem? Eller bara har ett hum om vad det kan vara?
(om man skulle behöva byta ut skiten till lås, vad kan man tänka sig att det rör sig om för summor? Fem papp? Tio? Tjugo?)
av Xanthopteryx
Tänker mig att låset kanske krånglar. Någon brytare däri eller motsvarande?
I och med att du får upp luckan känns det spontant som att du kan byta låskista själv i så fall. Kolla hos Volvo vad en ny går på?
av least
Låter som att din lucka behöver justeras, den verkar inte trigga mikrobrytarna när du stänger.
Och om brytarna inte signalerar stängd, så kan inte låsmotorn göra sitt jobb.

Om Volvo spärrat första generationen av […]

Fel troligen löst. ABS-sensor (VF) krån[…]

Tack för svar. Det gick bra att köra hel[…]

Bra jobbat. Hur många laddstopp behövde[…]