NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Soppsleven
Jag vet, jag vet, jag vet... I varje tråd jag läst om just skaffa bluetooth/aux till en volvo s40 som inte har det så är det alltid skrivet nånstans "det här är ju diskuterat flertal gånger". Men ska jag vara helt ärlig har alla alternativ bara förvirrat mig. Jag är ingen mästare på när det kommer till alla lösningar o sånt och skulle gärna vilja ha nån som kan svara på mina frågor.

Så till och börja med. Jag har en Volvo S40N 2005 som har det sämsta ljudpaketet (performance) verkar det som. Medveten om att det tydligen är jättekrångligt då men jag undrar vad är mina möjligheter? Mitt enda krav är att kunna ha bluetooth.

Jag har en FM-sändare i just nu som faktiskt spelar helt okej. Lite brus och inte bästa ljudkvalitén (ingen aning av hur mycket mitt ljudpaket bidrar till detta). Så det är ett alternativ för att få bluetooth.

Ett till alternativ var att installera någon "parrot". Varför jag inte gjort detta är för att jag helt enkelt vet för lite. Finns en tidigare tråd om att installera detta på just en likadan bil som jag har men tyckte det var lite otydligt och att tråden var så gammal så lär inte få något svar därifrån. Är det någon som installerat en sån och har någon erfarenhet av att installera den och hur bra det fungerar. Sedan läste jag att den tydligen spelar endast i främre högtalarna (vet inte om detta stämmer men det vore ju inte så kul).

Ett till alternativ är FM modulator. Man kopplar in sig på antennkabeln som ska gå någonstans på en dörrsida? Inte så påläst om detta men det ska tydligen ge väldigt bra signal/ljud och undrar då om någon gjort detta. Fungerar det bra? Vad behöver man? Vart kopplar jag in mig? Detta ska tydligen vara lite dåligt eftersom att om du ska köra långt så sitter FM modulatorn i dörrsidan antar jag? Och kan bli krångligt om man ska köra långt då frekvensen inte kommer fungera i hela landet (man behöver ändra den gradvis med hur långt ifrån "hemstaden" man kommer".

Ett till alternativ var att helt enkelt byta ut stereon. Verkar vara lite knepigt med att man ska kapa ur vattenfallskonsolen för att få plats med en ny stereo. Eller så kunde man köpa en färdiggjord stereo som passar men den verkare vara väldigt dyr (5000-6000kr tror jag).

Sista alternativet jag läst om var att man installerar en extra stereo som man gömmer. Man kan fästa den till vänster om vanliga stereon under ratten ungefär. Ingen aning om hur det fungerar.

Det kanske ser ut som att jag har tillräckligt med alternativ för att bara välja ett och köra på. Men tycker det är svårt att hitta nån som förklarar hur man gör på just min bil. Förmodligen finns det säkert väldigt många fel i min text men har tänkt på detta ett tag. Är det rent utav bara inte värt det? Är det bara för mycket jobb? Ska jag bara köra på FM sändare istället och uppgradera ljudpaketet? Finns det något alternativ som jag inte nämnt som skulle funka och är bättre? Någon som lyckats med detta? Är ganska lost som ni märker
OBD P0121

Vad ska man börja kolla på om man f&ari[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Bakluckan ihopmonterad med trallskruvar och nya cl[…]

..Toppade upp bromsvätskekärlet (strax[…]

Tack för svar. Har lokaliserat felet. St&arin[…]