Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kenjoh4
Igår så började det lysa rött i displayen att handbromsen ej lossnade helt. Det gick att köra men man kände att bromsen låg på. Körde till den lokala Volvoverkstaden, en sträcka på ca 2-4km. Efter felsökning så återkom de med att man måste byta hela kablaget samt ok och bromsklossar. Efter kontakt med försäkringsbolag så tog man inte detta på maskinförsäkring och inte heller någon goodwill. Bilen är en S90 2018 och har gått ca 8500mil. Så kostnaden skulle landa på ca 20 000kr.

Någon som har något liknande gällande handbromsen?
av Lockis
sewen skrev:Trist. Men fattar inte, vad va motivet till att det inte går på maskinskadesförsäkringen?
Kan finnas flera anledningar, man har förvärrat skadan genom att köra bilen till verkstad istället för att t.ex nyttja assistans vilket han bör ha om bilen är servad på volvo. är bilen inte servad på volvo så kan detta också vara anledningen till att man inte tar något på goodwill.
Sen kan olika försäkringsbolag ha olika innehåll i sin maskinskadeförsäkring. Men volvia har t.ex bromssystem i sin maskinskadeförsäkring. Och hade dem då sagt nej så hade det nog varit med hänvisning till att man förvärrat problemet genom att köra bilen.

Bara mina tankar, TS har säkert mer information.
av least
Det kan vara så att verkstaden vill byta allting, men det finns inget som tyder på att allting är trasigt.

Varför inte börja med att backa motorn på oket för "hand"?
Hissa upp bilen på den trasiga sidan, ta av hjulet.
Du kan nu backa okets motor genom att ge den en matning mellan 9-12 volt, du kommer att höra när motorn rör sig.
Om den verkar gå åt felhåll, växla position på kablaget mellan motor och ditt batteri/spänningskälla.

(Jag har inte kikat hur motorn spänningsmatas på denna generationen, men på förra var det en honkontakt som man lossade genom att trycka på en "flärp" och sedan dra ut kontakten.)

Genom att göra detta kommer du se om oket och motorn fungerar som de ska.

Att kablaget är skadat hela vägen låter inte troligt.
Det som det kan vara är att du har kontakt mot jord enligt felkoden.
Detta betyder troligen att kablaget är skadat någonstans där detta kan utsättas för åverkan.
Jag gissar att kablaget är skadat någonstans i närheten av hjulhuset.

Att ok och skiva skulle förstörts av transporten på 2-4 km låter inte troligt.
Jag har själv haft ett ok som hängde sig lite grand bak under en resa på flera hundra km (märkte inte detta förrän hemma).
Oket och skivan klarade sig trots hetta som kändes flera meter bort.
Bromsdetaljer är byggda för att klara enorma temperaturökningar.
Volvos försäkring (Volvia/if) maskinskadeförsäkring gällande bromsar täcker INTE kablageskador, endast elmotor vid oket. Här var det kablageskada vilket försäkringen inte täcker. Körningen till verkstad har ingen påverkan på beslutet. Verkstaden uppgav att visst kunde man byta en del av kablaget men man visste då inte hur länge det kunde hålla. Volvo hade plockat fram ett bättre utvecklat kablagetsystem…. :party:
av least
kenjoh4 skrev: ons 09 feb 2022, 14:21 Volvos försäkring (Volvia/if) maskinskadeförsäkring gällande bromsar täcker INTE kablageskador, endast elmotor vid oket. Här var det kablageskada vilket försäkringen inte täcker. Körningen till verkstad har ingen påverkan på beslutet. Verkstaden uppgav att visst kunde man byta en del av kablaget men man visste då inte hur länge det kunde hålla. Volvo hade plockat fram ett bättre utvecklat kablagetsystem…. :party:
Struntprat från verkstadens sida, be dem laga kablaget.
Gör man det på rätt sätt (skarva, löda och isolera) håller det minst lika länge som originalkablaget.
Och det höll ju tills skadan inträffade...

Eller lämna in på en allbilsverkstad, de vet troligen hur man lagar en kabel.
Var till verkstaden och tog lite bilder. Detta var vad mekanikern sade. Kabelbrottet ligger på vänstra sidans ledning. På vänster sidas dragning har inte Volvo tagit fram någon bytesdel. På höger sida så kan man byta kortare del då Volvo tagit fram en bytesdel. Efter titt på bromsoket så såg man skillnad i färg på vänster ok och höger ok. På vänster, där klossarna legat mot så var det brun.

Ser man bilderna så verkar ledning legat och skavt. Tog även lite bilder på ev rost som det varit en tråd om. Bilen köptes ny 2018 och det är fjärde vintern den rullar i StorStockholmsområdet och där saltar man ganska friskt. Bilen står sedan i villans garage dvs inne i goa värmen. Är väl aldrig under 18 grader då garaget ligger i huset. Ser bra ut tycker jag.
B26A2383-EAAF-4E5F-973A-9AE618532DF1.jpeg
B26A2383-EAAF-4E5F-973A-9AE618532DF1.jpeg (1.55 MiB) Visad 1564 gånger
DF63E629-B066-4659-9FF9-5C99BAE2BB57.jpeg
DF63E629-B066-4659-9FF9-5C99BAE2BB57.jpeg (1.67 MiB) Visad 1564 gånger
2B5367DF-D963-4AB8-8B69-A5500340DC36.jpeg
2B5367DF-D963-4AB8-8B69-A5500340DC36.jpeg (1.65 MiB) Visad 1564 gånger

Brukar det inte finnas möjlighet i dagens el[…]

Pilot Assist - finns det olika?

Min 2019 lägger av i 140 km/h, tror jag det &[…]

Carplay trådlöst?

Jag har själv sökt svar och lösning[…]

Fel troligen löst. ABS-sensor (VF) krån[…]