Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hoppas jag kan göra mig förstått på svenska.

När jag kör över vissa "dumpar" i vägen så blinker hastighetsmätaren till. Alt annat är som det ska, men kilometer / hastighet / skyltad hastighet försvinner från displayen et lite "kvart-sekund". De få gångarna det händer så är det till exempel där det är kant innan jag kör upp på nytt väglag (ny asfalt), från väg och över "koppling" mellan väg och bro (typ glidskena). Med andra ord händer det enbart där det är "snabba" dumpar.

Är detta normalt för denna bilen?

Video. Det händer på ca. sekund 2 och sekund 5.

Anyone?
Blir det samma sak om du kör på något annat tema, exempelvis Performance?
Jag tänker mig att den vill varna för något, kanske någon nivå som är precis på gränsen, men att det är så liten skillnad att den inte hinner visa meddelandet innan nivån är normal igen.
Kollat kylarvätska, bromsvätska, motorolja etc.?
fjohan82 skrev:Blir det samma sak om du kör på något annat tema, exempelvis Performance?
Det har jag inte kollat. Gör det senare. Tack.

fjohan82 skrev:Kollat kylarvätska, bromsvätska, motorolja etc.?
Relativt nyservad så det borde vara OK. I alla fall inte motoroljan. Men det kanske kan vara spolarvätska? Det går ju åt "några hundra liter i timmen" i detta vädret. Får kolla när jag ska ut i kväll.

Tack för svar- och tips.
Om du kör över ett väghinder,gupp håla eller you name it i en konstant hastighet så kommer din hastighet att förändras ett kort ögonblick, inte 10 kilometer i timmen ,men kanske nån tiondel. Då kommer din bil att registrera det som en förminskning. Sen återupptar bilen samma hastighet igen, det är lite för långsamt för instrumentet att hänga med, troligen programmerad så .
NoISv skrev: lör 05 feb 2022, 19:33 Efter jag fyllde spolarvätska så försvann problemet. Tack alla för svaren, och @fjohan82 för att hinta om att det kunde vara brist på vätska i "någon form".
Perfekt att det löste sig :-)
Kamremsras

Skulle bli väldigt förvånad. Ä[…]

Ökendålig funktion. På min BMW k[…]

Sen kan man fundera om kylvattentemp-givaren m&aum[…]

Stängning av 3G och 2G. VOC?

Ja, vi förlängde VoC till januari 2027 h[…]