Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Tjenare!
Håller på att fixa en 745, och nu har den fått felkod 2-1-2 (Felaktig signal från sysensor (Lambdasonden))
Har tidigare haft i fel LMM och läste någonstans att det kan skada lambdan. Kan det vara därför?
Måste lambdan bytas ut helt, eller kan det vara något annat fel?

Motorn går okej, men tror att den får för mycket bränsle, och det kommer liiiite vit rök ut bak, även efter 20 min av tomgång (Kan dock vara för att det är kallt ute 🤷‍♂️)
Nolla felkoderna, kör en runda, minst en helst två mil. Vissa felkoder kommer inte förrän flera mils körning. Kolla och mät kablar. Om du mäter V på signal kabeln med tändning p (svart kabel) när den är kopplad (parallellt) så ska multimeter visa c:a 0,5V. När motorn är varm (på tomgång) ska den visa mellan ungefär 0,1V till 0,9V, vanligtvis mellan 0,3V - 0,7V. Den ska växla mellan ytterlägen hela tiden.
2-1-2 = Lambdasondsignal (tänder miljölampan)
Villkor:
Om signalen saknas kan styrenheten inte sköta lambda regleringen.
Felkod sätts om signalen är fel (över 1,1 V) eller saknas (0,5 V) 3 minuter efter det att temperaturen överstigit 80 °C.
Felorsak:
Avbrott, kortslutning till spänning i ledningar till lambdasonden.
Kontaktresistans i anslutningar.
Utebliven förvärmning till lambdasonden.
Felsymptom:
Hög bränsleförbrukning, kan ge körbarhetsproblem.
Vart hittade du all den där infon? Fick bara upp "Felaktig signal från sysensor (Lambdasonden)" när jag sökte.
Hade just bytt LMM, och då verkade motorn gå okej. Sen när jag lät bilen gå på tomgång i 20 min för att värma upp avgasröret så tändes ju lampan och det var 2-1-2 koden.
Jag ska testa att mäta lambdan imorrn.
Men så om jag får dåliga värden från lambdan så är det 99% bara lambdan som är trasig och som måste bytas? Eller kan det vara något annat fel också?
Tack för hjälpen!
Hjälp! Vad har hänt?

Har en v70 classic d3 automat fwd 2016 som gå[…]

Flexifuel, etanol - bensin

Ja, idén om att köra på lokalpr[…]

V70-05 B5254T2. Bytte strålkastare till devi[…]

Det är egentligen enligt lag förbjudet[…]