Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av DirkSchneider
#1481964
God fortsättning kära volvovänner :o)

Jo jag undrar om någon har tips på detta relä eller om något annat är tokigt, följande sker:

När motorn kommer upp i temp, mitten på värmefältet så ligger tempen på enligt ond-stickan på 102-105c och fläkten startar aldrig, jag har satt kabelsko direkt på plus från relä för att se så fläkten fungerar och det gör den, spinner som en kisse så vad kan vara fel och hur fixar jag detta?
Kan jag koppla den på något annat sätt eller hur ser jag om relä är kass?
Är livrädd för pärlan ska gå varm till sommaren.
IMG_20220105_171421.jpg
IMG_20220105_171421.jpg (2.47 MiB) Visad 688 gånger
IMG_20220105_171430.jpg
IMG_20220105_171430.jpg (2.6 MiB) Visad 688 gånger
IMG_20220105_171421.jpg
IMG_20220105_171421.jpg (2.47 MiB) Visad 688 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
#1481968
Var mäter du tempen? Det är inte förrän nedre kylarslangen blir ordentligt varm som fläkten startar. Med rätt glykol bandning och bra kylarlock kokar inte kylarvätskan förrän över 120°
1 och 2 på reläet är förmodligen hel och halvfart
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
av rd350
#1481969
På det mittre kontaktstycket, jorda 1an så går fläkten halvfart, jorda 2an så går den helfart. Gör den ej det så är reläet kass. Styrs från motorstyrenhet.
av DirkSchneider
#1481992
Tusen tack ska prova detta.
Ang tempen så mäter den vattnet tror jag och ska det verkligen ligga på 120? Jag blev nojig när tempen låg på 102-105 i somras.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1482016
Nej, nej, nej... :-o Kylarvätskan börjar koka strax efter 120°, det är skillnad det. Du ska ha en 92° termostat, och håller du fingarna på termostat huset ska du bränna dig. Så omkring 100° är fullt normalt, beroende på var du mäter. Fläkten styrs (som skrivits ovan) från styrboxen som får info av temperaturgivaren för motorstyrningen. Äldre modeller hade en givare på höger övre hörn på kylaren. Har för mig att den är på 82°. Så, nedre kylarslangen ska hålla över typ 82° innan fläkten går igång. Och det är varmt om man ska känna på den
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1482069
Som kuriosa bör nämnas att eftersom drifttempen är runt 100c så ska man ALDRIG öppna expansionskärlet när motorn är varm. När trycket försvinner så börjar vattnet koka direkt, och en fontän ur expansionskärlet är inte så långsökt.

.
lennarte skrev:Äldre modeller hade en givare på höger övre hörn på kylaren.
Även nyare har det. Min -98a har den givaren t ex :-)
D4 vs T4

Jag har en v70 d4 2013 som jag är nöjd m[…]

Har haft volvon sen 2014 , hade gått 10000mi[…]

Volvo 760 elhissar

Hej, har en Volvo 760 1988 som elhissarna bak inte[…]

Den källa jag hittade påstod att &aum[…]