Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MarcusW
#1481376
Hej
Jag är lite intresserad av en 2017 XC90 T8 hybrid som gått 17000mil och undrar om någon vet ifall man kan läsa ut hur batterierna i bilen mår och hur räckvidden på el försämrats på dessa mil.
Har bilen gått mycket landsväg och bilen knappt gått på eldrift har batterierna kanske inte cyklats så mycket och det finns livslängd kvar. Men har bilen laddats varje dag, kanske flera gånger och gått i stadstrafik kanske batterierna är helt slut.
Men svårt att avgöra detta bara på en provkörning av bilen...
Tips mottages gärna.
av MarcusW
#1481458
Det går inte att läsa ut status på batterier vi menyerna i bilen eller via diagnosuttaget?
2.5mil rätt ju på gränsen till att det blir meningslöst och kanske inte värt dom där extra 100k som T8'orna kostar.
:-(
#1481483
SundanceKid skrev: sön 02 jan 2022, 13:51 Jag hade valt en nyare bil. Har du kollat på ny xc90, tror du skulle kunna komma ner till 800 för en ok med lite prut.
Gissar att 800 kakor är ungefär 400 fler än TS tänkt lägga :party:
Användarvisningsbild
av bem
#1481498
Hur ser ditt körmönster ut? Kör du mycket längre resor samma dag?
På Volvos laddhybrider från MY22 late (och på MY23 förstås) sitter det större hybridbatteri 18,8 kWh (11,6 kWh föregående närmaste åren) och starkare elmotor på 145 hk (tidigare 87 hk).
Dessutom har MY23 enpedalskörning.
Om du har körmönster så du skulle kunna köra huvuddelen på el till vardags t.ex. till från jobbet så sätt dig och räkna på ”bränslenotan” på den beg. XC90 du kikar på och en ny XC90.
En XC90 MY22 late eller MY23 har en räckvidd på el enl. WLTP på 79 km. Enl min erfarenhet med min V90 T6 Recharge 2022 early kan man räkna med ungefär 80% av WLTP i vardagskörning. Ca. 60-65 km på ren el kan man nog räkna med i sånt fall.
En bil som gått 17000 mil och är 4 år, då börjar allt slitagedelar bli slitna. Har haft några nya bilar som jag kört rätt långt med (den jag körde längst med var 40000 mil) så jag märkte när reparationbehovet börja öka. Maskinskadeförsäkringen har en gräns hur många mil bilen får ha gått för man skall kunna teckna en sån. Kolla upp det. En XC90 T8 är ju riktigt fullutrustad så väldigt mycket utrustning som skull kunna börja strula med tiden, har man då inte maskinskadeförsäkring som täcker upp kan det bli dyra reparationer. Finns ju bilabonnemang numera ”Care by Volvo” där man bara binder sig 3 mån. Och du har service och försäkring inbakat. Kanske kan vara ett alternativ?
Lycka till med ev. bilbyte.
/Bo
av MarcusW
#1481504
Anledningen till att T8 Twen lockar mig är att jag har ca 1.5 mil till jobbet, kanske åker en sväng till affären på vägen hem, så 40-50km räckvidd på el skulle räcka alldeles perfekt för mig.
Jag har dock stor familj så jag behöver en 7-sitsig bil. Detta gör XC90 Twen till en intressant bil. Men jag hade nog inte tänkt lägga mer än max 400-500k på en bil varpå det landar på en begagnad T8 med en hel del mil på mätaren.
Men eftersom en T8 är typ 100k dyrare än motsvarande ren diesel/bensin så vill man ju kanske få lite längre räckvidd än bara 20-30km. Men jag siktar nog inte mig på modellår 2016-2017.
Användarvisningsbild
av bem
#1481515
MarcusW,
XC90 fick hybridbatteri på 11,6 kWh på MY20 (före dess 9,2 kWh) och samma på MY21 och MY22 early (på MY22 late och MY23 sitter det större hybridbatteriet på 18,8 kWh).
I auto motor sport ”Volvo & Polestar electric edition” 2020 testa de XC90 T8 med 9,2 kWh batteriet. I deras räckviddtest på el kom de 32,9 km vid +21 grader ute och klimatanläggningen på +21 grader, varierande fart, enl fartskyktarna 30, 59, 70, 80, 100, 120).
I auto motor sport 22 dec 2020 testa de XC90 med 11,6 kWh batteriet. De kom 47,7 km på el i testet, vid +1 grad.
Teknikens Värld 11 feb 2021 testa XC90 T8 och de kom 44,7 km på ren el, står inte vid vilken temp. Men testet var nog i januari så kanske runt 0 grader. Yttertempen har ganska stor inverkan på räckvidden på ren el. Och farten förstås.
/Bo
V90 -18 T4 Tickande ljud 1500 rpm

Nej, jag kan inte höra något speciellt […]

Sitter inte bränsletrycksregulatorn på […]

Hej Jo det är väl kanske mer troligt, &[…]

Bilen startar inte

Hej! Jag har fått problem med min Volvo s40 […]