Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av OliverStenberg
Tjena, har en 16v som jag satt ihop o ska dit med kamremen och får den inte spänd nog, drar runt motorn så blir den spänd på vissa ställen, ibland är remmen spänd mellan kamdreven och ibland blir den slapp där, vad är de jag missat eller ska kolla, tycker att allt står i 0 läge.
Mvh Oliver
Användarvisningsbild
av lennarte
Det finns 2 olika kamremmar. En längre för motorer med automatisk remspännare och med manuell, det skiljer 3 kuggar. Jag har också fått fel en gång till min. Har du kvar/bytt balansremmen? Den har betydligt kortare livslängd än kamremmen och orsakade fler motorras innan man slutade montera sådana. Min 16V motor har aldrig haft balansrem i min ägo (c:a 14 år nu i vår) och inte ansett att jag behövt någon. Var noga med 0-märket på motorn, lita inte på 0-märket på remskivan. Denna bild tog jag c:a 2010 när jag bytte remmen första gången, finns på "nätet" numera. Tydligen populär, den kom först när jag sökte.....
images.jpeg
images.jpeg (9.08 KiB) Visad 661 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
Fungerar sträckaren? Har du manuell eller automatisk? Du ska aldrig sätta tillbaka en gammal rem, särskilt inte en med så kort livslängd. Jag byter (kanske lite överdrivet) vid innan 6000 mil (5 år). Mim motor har har gått drygt 50000 mil.

Har haft volvon sen 2014 , hade gått 10000mi[…]

Volvo 760 elhissar

Hej, har en Volvo 760 1988 som elhissarna bak inte[…]

Den källa jag hittade påstod att &aum[…]

Bromsvätskan kommer inte fram

Hej, jag försöker lufta bromsarna p&ari[…]