Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1479388
V70 2,4T årsmodel 2000
B5244T3
15 700 km

Mitt felsökningsverktyg: iCarsoft CR Pro

Symptom: När motorn är kall så rycker/misständer den, och dessutom så vill den inte släppa ned till tomgång efter att man kört iväg och gett litet gas, utan kan hänga kvar på kanske 2000 rpm en stund (Spännande..). Det verkar som att kallare väderlek förvärrar symptomen. När motorn är varm går den närapå perfekt.

Fakta: Inga aktiva felkoder i ECM, ABS, DIM, CEM modulerna (det finns felkoder i dörr, ac och bakre modul)
Däremot fanns det tre felkoder i ABS modulen som jag släkte, avsaknad signal från tre olika ABS givare. Att släcka dem gjorde ingen skillnad.
Det fanns även en felkod aktiverad på ECM modulen som jag kunde se genom att aktivera felkodsläsning i displayen i bilen, men i mitt verktyg kunde jag inte se att det fanns någon felkod. Däremot kunde jag släcka den. Ingen skillnad dock.

Har en extra tändspole och har provat att byta en och en, men ingen skillnad.
Har rengjort spjället, ingen skillnad. Noterar dock att spjällets läge inte var helt stängt när jag tog ur det ur bilen. Dock rör det sig fritt och man kan trycka på det tills det går emot klacken i spjälhuset och därmed blir helt stängt. Släpper man så fjädrar det ut en bit. Är det korrekt beteende? När jag läser av ärvärdena så ligger båda potentiometrarna nära varanda i värde, samt att är och börvärde på de två andra följer varandra när motorn är igång.
Har bytt turbon då det låg litet olja i insugningsröret och turbon började bli kladdig på utsidan. Miltalet påkallar inte turbobyte, men oljesumpen var igensatt efter 20 år så till slut fick jag lågt oljetryck. (Rev ned sump och vehusventialtion och gjorde rent för ett år sedan).
ABS enheten har under flera år satt felkod på vänster abs givare ”signal saknas”. När det händer verkar det som att motorstyrningen byter bränslemapp. Bilen blir litet ryckig att köra. Nyligen tog jag ut ABS enheten och lödde om anslutningarna.
Har bytt MAF, ingen direkt skillnad. På tomgång visar den gamla ca 10 kg/h medan den nya visa ca 12 kg/h. Vill mena att 12 är mer korrekt än 10, så jag behöll den nya. Tomgången blir en aning högre, och därmed stabilare.

Här kommer ett antal värden från ECM:en med varm motor på tomgång

Ambient temp: 7,5°C
Engine Speed: 640 rpm

Fuel tank pressure: 21 hPa
Fuel pump relay: On
Oxygen rear sensor, Bank1: 0,91V
Oxygen rear sensor, Bank2: 0V
Oxygen front sensor, Bank1: 1,00


Oxygen front sensor, Bank2: 0
Ignition angle: 9,00° BTDC
Turbo control valve duty cycle: 0%
Supply 5V: 5V
Injection time Bank1: 2,22ms

Injection time Bank2: 2,18ms
Lambda control, Bank1: C/L
Lambda control, Bank2: O/L
Air mass, correction factor: 1
Leakage air through throttle blade: 8

Throttle Angle: 1,95%
Long term fuel trim idle Bank 1: 1,00
Long term fuel trim idle Bank 2: 0
Mass airflow: 11 kg/h
Intake air temp: 24°C

Coolant temp: 99
Long term fuel trim idle Bank 1: -0,56%
Long term fuel trim idle Bank 2: 0%

Long term fuel trim lower part load Bank 1: 1,11
Long term fuel trim lower part load Bank 2: 1
Long term fuel trim upper part load Bank 1: 1,02
Long term fuel trim upper part load Bank 2: 1

Shifting angle of the camshaft: 15,79 Grad Kw

Adaptation camshaft opening 1: -3,91°
Adaptation camshaft opening 2: -4,28°
Adaptation camshaft opening 3: -3,08°
Adaptation camshaft opening 4: -4,08°

Boost pressure: 1040 hPa


Jag är rätt säker på att coolant temp stämmer. Vid ett annat tillfälle, när bilen stått länge inomhus, så visade den samma som rumstemperaturen.
Även ambient temp är korrekt.
CAN signalen för hastighet visar också rätt, dvs, ECM verkar få åtmintone den signalen korrekt från ABS styrenheten

När det gäller värden från ABS enheten så har jag inte skrivit ned all dem, de verkade dock korrekta. Alla hjul snurrar lika fort. Extrapolation counter visar noll på samtliga hjul. Möjligen kan man undra litet över varför hastigheten på samtliga hjul står på 0,45 km/h när man stannat, men jag gissar att det handlar om att inga fler mätvärden inkommit, alltså att nästa nock på respektive givarkrans inte hunnit fram? Eller är det något lurt med detta?

Tom eller full tank gör ingen skillnad

Jag är misstänksam mot ABS enheten, att den trotts avsaknad av felkoder ändå inte lirar korrekt med ECM:en och därmed försätter systemet i något sorts felaktigt läge med fel motormapp och möjligen utan korrigering av misständing
Men funkar systemet verkligen så?
Man kan ju tänka sig att en motormapp som inte tar hänsyn till tillgängliga värden kan få bilen att gå dåligt, speciellt när den är kall.
Men, jag fattar inte hur det kommer sig att motorn blir hängande kvar och levererar kraft på runt 2000 rpm

Om den finns någon vänlig själ med kunskap i dessa frågor så vore jag oändligt tacksam för hjälp och vägledning
#1479572
Nu så.. har jag varit ute ock kör och loggat

Lugn körning på landsväg @ 1500-1800 rmp med ny MAF sensor (Ridex)

Short term fuel trim Bank 1: 1,02

Long term fuel trim idle Bank 1: 1,73%
Long term fuel trim lower part load Bank 1: 1,11
Long term fuel trim upper part load Bank 1: 1,03


Analys:

Bank 1
Idle 2% + 1,73% = 3,73% (Det är ju på tomgång bilen går dåligt, detta är ju under 10%, om man tänker det som ngt sorts gränsvärde.)
Part load 2% + 11% = 13% (En avvikelse förvisso)
Upper load 2% + 3% = 5% (möjligen litet data, belastade inte motorn speciellt när jag var ute och körde)

Bank 2 är relaterat till diagnosverktyget. På en rak 5:a finns bara bara en bank, bank 1. Korrekt?


Ny körning fast med original MAF

Short term fuel trim Bank 1: 0,98

Long term fuel trim idle Bank 1: 1,83%
Long term fuel trim lower part load Bank 1: 1,12
Long term fuel trim upper part load Bank 1: 1,03

Oväsentlig förändring ?
#1479574
Om man fortsätter på spåret fuel trim och använder bifogad logik så tänker jag att det kan vara TPS eller Lambda (bränslemappen), de andra värdena ser ju vettiga ut.

Finns det någto bra sätt att utesluta TPS:en
Den stänger inte helt mot klacken i röret när bilen är avstängd. Är det korrekt?
Bilagor
Annotation 2021-12-17 141325.png
Annotation 2021-12-17 141325.png (104.43 KiB) Visad 1079 gånger
#1479577
Magneti Marelli-spjällen har några graders öppningsvinkel när spänningen är avstängd, så det är helt normalt det du ser.

Som ett test skulle du kunna testa att rensa alla felkoder och sedan innan du startar motorn koppla ur MAF. Då borde bilen istället använda tryck- och tempgivaren på röret från intercoolern för att beräkna luftmassan in i motorn. Går bilen märkbart bättre då så är MAF misstänkt.
Optimering

Jävligt kreativt att kalla en signal-maniplul[…]

text Du har helt rätt. Ha en trevlig helg[…]

V60 T4F ryckig gång och klen.

Jag har en V70 med samma problem. Pendlar mellan 1[…]

Värme i kupén laddhybrid

Värmaren är trasig, tur att jag har Sele[…]