Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av shez
Hej! Jag bytte till vinterdäck nyligen och efter bytet märker jag däckvibrationer som börjar i 80 km/h känns i ratt och säten även bak enl passagerare. Provade att balansera alla 4 däck utan något resultat.provade att bytta framdäcken till bak ingen skillnad. Provade ta bort 1 däck i taget och sätta reservhjul på provade alla 4st och samma resultat ingen skillnad. Så frågan är om det har med hjulinställningen att göra men kan det ge vibrationer och just när man bytt till grovmönstrade vinterdäck?. Jag har däremot bytt hjullager fram båda sidor i sommras och bakre främre länkarmsbussning båda sidor utan att göra en hjulinställning, men med sommardäcken gick det ju bra och de var inga vibbrationer. Jag har orginal fälgar på både sommar och vinterhjulen. Och innan ja la däcken som nu vibrerar i källaren förra säsongen var de inga fel på dom inga vibbrationer så att dom blivit skeva när dom legat i källaren vore ju otroligt. Sökt mycket på google men inte lyckats hittat något liknande situation med så komplex situation som denna. :x
Användarvisningsbild
av GLIZ
shez skrev:Hej! Jag bytte till vinterdäck nyligen och efter bytet märker jag däckvibrationer som börjar i 80 km/h känns i ratt och säten även bak enl passagerare. Provade att balansera alla 4 däck utan något resultat.provade att bytta framdäcken till bak ingen skillnad. Provade ta bort 1 däck i taget och sätta reservhjul på provade alla 4st och samma resultat ingen skillnad. Så frågan är om det har med hjulinställningen att göra men kan det ge vibrationer och just när man bytt till grovmönstrade vinterdäck?. Jag har däremot bytt hjullager fram båda sidor i sommras och bakre främre länkarmsbussning båda sidor utan att göra en hjulinställning, men med sommardäcken gick det ju bra och de var inga vibbrationer. Jag har orginal fälgar på både sommar och vinterhjulen. Och innan ja la däcken som nu vibrerar i källaren förra säsongen var de inga fel på dom inga vibbrationer så att dom blivit skeva när dom legat i källaren vore ju otroligt. Sökt mycket på google men inte lyckats hittat något liknande situation med så komplex situation som denna. :x
Inget före bytet?

Styrleder.

Spindelleder.

Avsaknad av navringar i fälg med för stort centrumhål.

Nått skräp som sitter på anliggsytan.

Kommit in nått mellan bromsslivan och anliggsytan på navet.

Andra liknande saker.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av pb81
S6024t skrev:Navringar som saknas? Hjulinställningen har inget med skakningar att göra..
Skulle vilja säga att detta inte stämmer. Jag hade inne min för vibration för ett par veckor sedan. Visade sig att jag hade snedslitna däck som orsakade vibrationen och blev rekommenderad att göra hjulinställning vilket jag också gjorde. Detta syntes inte vid balanseringen utan vid ett belastningstest på däcket. Så mitt högra framdäck är kasst utan att det syns visuellt på däcket.

Edit: Ja man ser ju att däcket är lite slitet om man verkligen titta efter det. Men inget man ser utan att hissa upp bilen och granskar däcket, eller om man nu väljer att ta av däcket för granskning.
Försvinner möjligen vibrationerna om du frikopplar? Isåfall kan det vara en sliten ytterknut..
Råd vid punktering

Tack alla för snabba, relevanta och vä[…]

Någon tidigare ägare som programmerat b[…]

OBD P0121

Någon som har koll på BJP-kitet eller […]

Kolla så luftningsskruven på brän[…]