NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gunnard
Hej.
Jag har en Volvo V50.
För tre år sedan, för 3000 mil sedan, började en röd lampa lysa på instrumentbrädan. Jag åkte på att byta partikelfilter.
Man fyllda också på Eolyvätska.
Nu har man kollat eolystanken. Den är full. Jag blev rekommenderad att ta kontakt med Volvo.
Där säger man att det finns ingenting man kan göra nu. ’Vänta till röd lampa börja lysa’.
Känns som rundgång. Då dags att byta partikelfilterigen?
Bilen går f.n. bra. Drar 0.42 liter per mil.
Jag fyller på disrlpartikelfitetrengörongsvätska Var 3:dje. tankning.
https://www.trodo.se/bransletillsats-st ... er-cleaner.
Skall jag nöja mig, eller?

https://www.trodo.se/bransletillsats-st ... 1tEALw_wcB
av kvillebäck
Steg ett är att koppla in VIDA och kontrollera att pumpen till Eolysvätskan fungerar.
Gör den det får man kontrollera så ledningarna är hela och Ev. blåsa dom så det inte är något stopp.

Man kan också fråga sig med vad man menar med "full" och hur det kontrollerades.
Om jag förstått det rätt så finns det ingen mätare som visar hur mycket det är i tanken. Det finns ett räkneverk som räknar ner sedan man sist nollade det.
Om vi leker med tanken att det fylldes Efter alla konstens regler när filtret byttes senast.
Det skall fyllas på var 6000 mil. Skall det då vara halvt nu? NEJ! Marginalen är stor så jag gissar att burken borde vara till 75% full.
Om nu avläsningen har skett "visuellt" genom att kolla kondens på tankens utsida eller liknande metod så kanske det har uppfattats som "fullt" och inget problem med tanken finns.
Skulle det visa i VIDA att tanken är full så skulle jag ifrågasätta programmets tillförlitlighet då det borde räknat ner till ca 50-60%

Jag skulle i ditt fall fråga hur kontrollen gjordes. Troligtvis har du inget problem. Uppstår något så ta det därifrån.
Snittar du 0.42 över tid så kör du lugnt och sotet uppstår till största delen vid överladdning vilket inte verkar vara den största boven i ditt körmönster.
av Gunnard
Tack för bra svar.
Jag får en bild av att den diselpartikelfiltervätska jag använder rengör partikelfiltret.
Den förespråkas av den verkstad jag anlitar för service och den finns att köpa på alla bensinstationer
Det kanske duger så.
av kvillebäck
Jag har ingen erfarenhet av denna typ av medel. Om det är lagom med var tredje tank har jag heller ingen aning om.

Jag skulle i ditt läge fortsätta som du gör. Det verkar fungera.
av MrCougar
Då man fyller Eolysvätskan i den särskilda lilla plast-tanken så kommer överflödet att så att säga rinna ut i den returslang som sitter på ovansidan. Det är egentligen enda sättet att kontrollera okulärt på, samt att veta att den är full. Därefter måste man tala om för bilen att nu är tanken full, genom att nollställa additivtankmätaren. Avslutningsvis pumpa fram vätska genom att i vida "beordra" just fylla slang. Om man sedan stannar där är allt frid o fröjd. Gör man en kontroll av nivån, genom artt beordra detta så får man starta och stanna 3 gånger och om allt funkat visar nivån 15 av 15 det vill säga 1 st full tank. Men genom att göra den här kontrollen så brukar många bilar sätta en felkod och text "Motorservice snarast". den går inte att få bort annat än strömlös bil ganska lång tid eller så gör man de 2 tidigare stegen och nöjer sig där. En kontroll ger som sagt oftast en bestående felkod som inte går att radera
Trasig pump? Rapsolja?

När byttes termostaten? Byt den och kör[…]

Vdash

P3tool (https://p3tool.xyz/) skulle jag hellre k&o[…]

Hej ! Så kul att jag hittade denna länk[…]

Tvättat både v50 och 240in, 240in fick […]