Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av cary
Köpte nyligen en v70-140hk-04 och är inte nöjd med hur den uppför sej på låga varv. Om jag långsamt ökar varvtalet (stillastående) och kollar på varvräknaren så sjunker det ner till tomgång ifrån ca: 1200 för att sedan ta ett hopp upp till 2000 och sedan fortsätter det normalt uppåt.
Det känns konstigt när man ska igång, och motorn plötsligt tappar precis i dragläget. Var in till Volvoverkstan och fick kollat datorn, men inga felkoder= inget fel, nog en vanesak tyckte meken! Någon som upplevt samma sak?
Användarvisningsbild
av greeeken
cary skrev:Köpte nyligen en v70-140hk-04 och är inte nöjd med hur den uppför sej på låga varv. Om jag långsamt ökar varvtalet (stillastående) och kollar på varvräknaren så sjunker det ner till tomgång ifrån ca: 1200 för att sedan ta ett hopp upp till 2000 och sedan fortsätter det normalt uppåt.
Det känns konstigt när man ska igång, och motorn plötsligt tappar precis i dragläget. Var in till Volvoverkstan och fick kollat datorn, men inga felkoder= inget fel, nog en vanesak tyckte meken! Någon som upplevt samma sak?
Förstår inte vad du meanr nu
Du gasar och varvtalet går upp till ca 1200 dör attsen hoppa upp till 2000?
av cary
Ok, om jag säjer att det känns som ett glapp i pedalen där motorn inte svarar mellan 1200-1500 varv utan istället sjunker tillbaka till 800, med följden att körningen lätt blir lite ryckig.
av Kena
Uppsök en annan verkstad, om den tappar varvtal när du gasar är väl det rätt uppenbart att du har fel. Tänk om bromsen gör likadant, skulle väl vara lite läskigt?
En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen![…]

Laddbox

Det fungerar utmärkt att ladda i ett "va[…]

Automater verkar generellt ha lägre dragvikt.[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]