Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1466417
Att få loss remskivan på vevaxeln med startmotorn är kanske acceptabelt? Men vilka metoder är egentligen godkända vid återmontering av skruven, en hylsa i impulsgivarens hål eller hög växel osv.?

Kamremmen ska också efterspännas genom att man lossar spännrullens mutter efter ett antal mil?

Funderar också över dom vanligaste orsakerna till förtidigt kamremsbrott på B230F.
Användarvisningsbild
av 144
#1466888
Jag använde mutterknack för att båda lossa och dra åt remskivan.
Ja det är bara att lossa muttern så att fjädern spänner upp remmen och dra åt igen.

Passa på att byta ut packboxarna samtidigt, en till kamaxeln och en till mellanaxeln som är likadana, sen en större till vevaxeln.
Både Trodo och autodoc har felmärkt packboxarna, den till kamaxeln och mellanaxeln har dimensionerna 35x47x6mm.
#1466933
Kolla även m6-skruvarna till aluminiumkåpan som de nedre packboxarna sitter i. Mycket vanligt att de är lösa med oljeläckage som följd, betydligt vanligare faktiskt än dåliga packboxar.

Min har efter 1500 mil förbrukat El 6,9 kWh[…]

Lufta koppling som inte går

Det där du skrev om att borra igenom en annan[…]

motorinställning

Min B230A motor är vevaxeln ett halvt varv f[…]

D4 vs T4

Jag har en v70 d4 2013 som jag är nöjd[…]