Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av StefanNkpg
IMG_0446.JPG
IMG_0446.JPG (847.98 KiB) Visad 1051 gånger
Här en bild på ett rostigt rör, där jag tror det läcker bensin ifrån. Var på verkstan tidigare idag, upp med bilen på lyften och det var alldeles blött på slangen och röret.
IMG_0447.JPG
IMG_0447.JPG (811.26 KiB) Visad 1051 gånger
Samma ställe, kanske något tydligare bild.
IMG_0448.JPG
IMG_0448.JPG (791.03 KiB) Visad 1051 gånger
Ännu en bild, förhoppningsvis visar den lite mer?
IMG_0451.JPG
IMG_0451.JPG (753.92 KiB) Visad 1051 gånger
Bilden tagen vid bakkanten av bränsletanken. Är detta tankarmaturen?

Hos verkstaden fick jag beskedet att hela tankarmaturen behövs bytas. Problemet är bara att den reservdelen har utgått hos Volvo. Finns inte på Bildelsbasen eller Folkraceshopen. Så, go´vänner, någon lösning måste väl finnas, om det nu inte går att få tag i en del, ska kolla vidare i morgon.
Med lösning menar jag till exempel att få tag i ett nytt rör i samma dimension och skruva dit det i slangen, om det nu är möjligt? Eller skarva med slang? Alla tips mottages tacksamt!

Jag kan få hjälp på annat håll än verkstaden, och är kanske inte jättesugen på att spendera bortåt tio papp som de ville ha för bytet.

Mvh Stefan
av rd350
Tankarmaturen finns som ickeoriginaldel, brukar kosta runt tretusen kronor. Reparation är aldrig lönt att prova. Tänk på att 91 ej har samma armatur som nyare om du letar begagnat. (60 liters tank)
Användarvisningsbild
av Chris72
Jag hade tur när jag bytte tankarmatur/givare på min -91a, fick tag i en från en 92a, då är det den nya gjord av plast som inte rostar men ändå för 60liters tank.
Vad gäller de rostiga bränslerören så bytte jag ut samtliga till bränslerör i plast på metervara från Mekonomen. Behöll stumpar av rören i ändarna så man kunde sätta korta slangbitar som skarv. Viktigt är att man köper ändhylsorna för bränslerör i plast så man kan använda slang o slangklämmor i övergångarna.
av StefanNkpg
Igår körde jag en sväng, öppnade luckan i skuffen och tittade på tankarmaturen, som var alldeles torr och fin.
Det måste väl ändå betyda att läckan finns på röret som kommer ifrån motorn? Då bör det väl gå att skarva med längre slang i från armaturen, och kapa bort den rörbit som är dålig?
Användarvisningsbild
av Chris72
Absolut, bra om du slipper röra tankarmaturen. Försök att lokalisera läckan på bränslerör och kapa bort den rostiga biten o ersätt helt enkelt med en bit bränsleslang (som du trär över röret) och slangklämmor.
Så har jag gjort på flera bilar och det har funkat.

Min har efter 1500 mil förbrukat El 6,9 kWh[…]

Lufta koppling som inte går

Det där du skrev om att borra igenom en annan[…]

motorinställning

Min B230A motor är vevaxeln ett halvt varv f[…]

D4 vs T4

Jag har en v70 d4 2013 som jag är nöjd[…]