Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1465457
Chippat min S70 2.5T -98, och det märks tydligt att turboaggregatet inte vill hänga med uppåt 5000 v/min och över. Inte så konstigt, 13G är ju i minsta laget.

Därför funderar jag över om det är vettigt att byta turbo till ett 15G eller kanske t.o.m. ett 16T? Är inte ute efter att dra upp laddtryck och effekt något mera, utan bara undvika att turbon storknar totalt när man drar ur motorn lite grann.

I samma veva kanske även byta grenröret till ett 30637921 med bättre flöde?

Kommer det att ställa till bekymmer? Vill inte laborera med nya programvaror m.m.
#1465473
Jag har bytt från 13T till 16T på min 2.5T -99 samt monterat japangrenröret (9207688). Jag flyttade över wastegateaktuatorn från 13T till 16T för att slippa mappa om laddtrycksstyrningen.
#1465498
SubMarine skrev: tor 23 sep 2021, 22:11 Jag har bytt från 13T till 16T på min 2.5T -99 samt monterat japangrenröret (9207688). Jag flyttade över wastegateaktuatorn från 13T till 16T för att slippa mappa om laddtrycksstyrningen.
Hur blev resultatet då?
V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]

Tackar för tipsen! Det blidde en iCarsoft CR[…]

Där ska bara vara ett dimbakljus så n&a[…]