Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bosa
Min bil har nu gått 5200 mil och börjar bli väldigt mjuk i bakvagnen, känns ovanligt gungigt när man kör och jag upplever ibland att den gungar en extra gång efter ett gupp. Märks förstås mer om jag har något lastat i bak. Stänkskydden i bak tar i titt som tätt när det kommer ett gupp men det kanske är vanligt, stänkskydden är ju ganska långa.
Det enda som finns konstant i lastrummet är en hundbur men den väger inte direkt mycket och i förra bilen(V40) fanns både hundbur och baslåda utan att orsaka dämparbyte efter så få mil. Iofs så var V40:n sänkt(enbart fjädrar, Volvos stötdämpare) och det här är första gången jag åker osänkt bil i så många mil. :)

Och nu till min fråga, finns det några kända problem med stötdämparna/fjädrarna i bak på V70 så det faktiskt är dags att byta dem redan? Och framförallt, vilka dämpare rekommenderas? Monroe från Mekonomen kanske, köpa Volvos igen känns ju lite sisådär om de inte håller längre förutsatt att det inte finns kända problem och stötdämparna uppdaterats förstås.
Användarvisningsbild
av #27
Om de nu är fel på någon stötdämpare kan du ha garanti jag ser att du har en -05 när är den uttagen?
Användarvisningsbild
av Bosa
#27 skrev:Om de nu är fel på någon stötdämpare kan du ha garanti jag ser att du har en -05 när är den uttagen?
Garantin är utgången. Pengamässigt så är det väl inte så dyrt har jag för mig men man vill ju undvika samma typ av dämpare igen om man säger så. :)
Användarvisningsbild
av Octopussy
Köp Sachs de har bra dämpare
av PeterA
Körde V40 samt V50 innan och blev också väldigt förvånad över hur mjuk/gungig V70 är både bak och fram.

Jag har låtit montera Volvos låga sportchassi (fjädrar/dämpare samt nivåreglering ingår) på bilen och då blev den betydligt trevligare att leva med.

Dock sänker inte satsen speciellt mycket (ca 15mm) men om du är ute efter lite hårdare grejer kan jag rekommendera den satsen.
/Peter
Användarvisningsbild
av leifsky
sachs = Volvo orginal på s60 2,5t AWD-04
Användarvisningsbild
av Bosa
PeterA skrev:Körde V40 samt V50 innan och blev också väldigt förvånad över hur mjuk/gungig V70 är både bak och fram.

Jag har låtit montera Volvos låga sportchassi (fjädrar/dämpare samt nivåreglering ingår) på bilen och då blev den betydligt trevligare att leva med.

Dock sänker inte satsen speciellt mycket (ca 15mm) men om du är ute efter lite hårdare grejer kan jag rekommendera den satsen.
/Peter
Ja det kanske inte ens är fel på stötdämparna utan det är som det ska vara? Nån annan som har problem med att stänkskydden i bak tar i asfalten vid gupp trots moderat fart? Är inga våldamma gupp heller. Mina stänkskydd börjar bli slipade och det hänger ner lite plasttrådar efter att det skrapats i. Ensamen om det månntro? Annars får man väl plocka bort stänkskydden i bak alternativt kapa dem. Om nu inte stötdämparna är dåliga då förstås. :D
av PeterA
Det låter som att den är för mjuk i ditt fall.

Jag beställde min bil ny iofs det skall väl sägas men på 5000 mil så borde inte fjädringen bak tappa stinget kan man tycka. med standardchassit var den väldigt mjuk men jag kände inga tendenser att den skulle bottna fjädringen ens med 5 i bilen och barnvagn.

Åk och provkör en ny hos Volvo!

Nu är det problemet helt löst iofs iom nivåregleringen så ju mer last destå hårdare blir bilen. Volvo tar 5600:- för sitt sportchassi och det får nästan räknas som billigt i sammanhanget. Monteringen var svindyr hos Bilia med ett pris på 5300:- så jag kontaktade Autotech som gjorde jobbet för 1200:- :D Jag kan även rekommendera att köpa till krängningshämmarstaget Volvo erbjuder till bakvagnen så slipper bilen rolla så mycket.

/Peter
Användarvisningsbild
av Bosa
PeterA skrev:Det låter som att den är för mjuk i ditt fall.

Jag beställde min bil ny iofs det skall väl sägas men på 5000 mil så borde inte fjädringen bak tappa stinget kan man tycka. med standardchassit var den väldigt mjuk men jag kände inga tendenser att den skulle bottna fjädringen ens med 5 i bilen och barnvagn.

Åk och provkör en ny hos Volvo!

Nu är det problemet helt löst iofs iom nivåregleringen så ju mer last destå hårdare blir bilen. Volvo tar 5600:- för sitt sportchassi och det får nästan räknas som billigt i sammanhanget. Monteringen var svindyr hos Bilia med ett pris på 5300:- så jag kontaktade Autotech som gjorde jobbet för 1200:- :D Jag kan även rekommendera att köpa till krängningshämmarstaget Volvo erbjuder till bakvagnen så slipper bilen rolla så mycket.

/Peter
Börjar faktiskt också tro att det inte är fel på grejorna utan att den är väldigt mjuk helt enkelt. Får se om jag stoppar dit sänkfjädrar, då får jag verkligen kapa stänkskydden iofs. :D
Däremot så lät det intressant med krängningshämmaren, har tyckt att den är lite orolig i baken.

Tack och bock! :)

Nån som har artikelnumret för krängninshämmaren i bak till V70 140 -05 så vore jag tacksam? :)
av Daddan
V70 kan kännas extra slingrig om man har samma lufttryck bak och fram som ofta är för lågt. Prova att ha i lite extra luft i bakhjulen (c:a 0,4 - 0,5 kilo extra). Lufttrycket beror på din däckdimension samt modell.

En skitdäckfirma där jag bytta från vinter till sommardäck i förrgår ville trycka i 2,4 kilo runt om i mina 225/45/17... 2,9 kilo står det i tanklocket.

Ja det var lite ofullständig information fr&a[…]

Har kvar lite i denna 20250812_111420.jpg F&arin[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Vingen sitter med clips och dubbelhäftande, m[…]

Hej! Efter att pluggat in bilen i en felkodsl&au[…]