Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Euphrosynesara123
Hej! Jag har en Volvo s80 från 2002.
Allt började med att jag fick upp ”larmfel service erfordras” efter att jag låste upp den med reservnyckeln. Någon vecka efter det så slutade lamorna att blinka till när jag låser bilen. Och För ett tag sedan började det även knacka i instrumentbrädan. Igår när jag körde så gick inte varvmätaren ner som den brukar, detta har kommit och gått sedan igår. Idag skulle jag sätta på defrostern till bakrutan och då började det lukta bränt i bilen på en gång, måste tillägga att knackandet i instrumentbrädan han kommit när jag tryckt på defrostern förr.
Gjorde en felsökning på bilen för ett tag sedan, och där stod det på det mesta (t.ex ABS) att det antingen var för hög eller för låg spänning. Kollade spänningen på batteriet och det var perfekt.
Någon som har någon idé om vad det kan vara eller varit med om något liknande?
av MickeM
Larmet är oerhört vanligt. Finns massor med trådar om hur man tar bort backupbatteriet i sirenen. Har inget med nyckel att göra.
Slump, eller en del av det andra problemet som förefaller vara större elfel.
I lite ovanligare fall kan det vara huvlåsets brytare också, men då får du inte varningen om öppen huv i färddarorn när du borde. Eller tvärsom.

Knackandet måste vara relä som slår.
Jag är ganska säker på att alla reläer sitter på CEM ovanför pedalerna.
Hade det inte varit för knackandet och lukten hade jag omedelbart gissat på kombiinstrumentets lödningar. Då helt felaktiga varningar som är ett symptom på dåligt DIM.

I detta fallet är CEM inblandad.
Är CEM hela felet? Får DIM CEM att bete sig så här? Eller är det typ jordfel någonstans?
Det är frågorna som är oerhört svårbesvarade utan att en full scan efter felkoder utförts.
Bäst är att radera allt, och sedan efter flera felsekvenser läsa av igen så inga historiska ej gällande felkoder är med och luras.

DIM = kombiinstrumentet
CEM = centraldatorn

99% länkarmsbussningarna bak

De får inte ta ut någon avgift natteti[…]

Stefans 968

"Behöver" du navigation och vill ha[…]

740 lambda

ajjemän får kika det ikväll, Tack […]